Feedback

Zoekresultaat - inzien document

ECLI:NL:RBAMS:2020:4618

Instantie
Rechtbank Amsterdam
Datum uitspraak
10-09-2020
Datum publicatie
16-10-2020
Zaaknummer
C/13/685451 / KG ZA 20-527
Rechtsgebieden
Intellectueel-eigendomsrecht
Bijzondere kenmerken
Kort geding
Inhoudsindicatie

KG. Geschil over afrekening van royalty vergoedingen en geïnde naburige rechten door een platenmaatschappij aan een artiest. Omvang van de overeengekomen verplichting tot het verstrekken van royalty statements en recht van audit. Haviltex.

Vindplaatsen
Rechtspraak.nl
Verrijkte uitspraak

Uitspraak

vonnis

RECHTBANK AMSTERDAM

Afdeling privaatrecht, voorzieningenrechter civiel

zaaknummer / rolnummer: C/13/685451 / KG ZA 20-527 MvW / JD

Vonnis in kort geding van 10 september 2020

in de zaak van

1. de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid

[eiser 1] ,

gevestigd te Amsterdam,

2. [eiser 2],

wonende te Amsterdam,

eisers bij dagvaarding van 10 juli 2020,

advocaat mr. M. Steenhuis te 's-Hertogenbosch,

tegen

de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid

SONY MUSIC ENTERTAIMENT NETHERLANDS B.V.,

gevestigd te Hilversum,

gedaagde,

advocaat mr. Th.J. Bousie te Amsterdam.

Eisers zullen hierna gezamenlijk [eisers] , en gedaagde Sony Music NL worden genoemd. In de stukken wordt Sony Music NL ook wel SME genoemd. Afzonderlijk zullen eisers [eiser 1] en [eiser 2] worden genoemd.

1 De procedure

Op de mondelinge behandeling van 13 augustus 2020 heeft [eisers] de dagvaarding toegelicht. Sony Music NL heeft verweer gevoerd en de door haar ingediende conclusie van antwoord toegelicht. Beide partijen hebben producties in het geding gebracht en hebben hun standpunten uiteengezet aan de hand van pleitaantekeningen. Na verder debat is vonnis bepaald op heden.

Bij de mondelinge behandeling waren aanwezig:


aan de zijde van [eisers] :

- [eiser 2] met mr. Steenhuis;

- [betrokkene 1] , [functie 1] [eiser 1] ;

- [betrokkene 2] , medewerker [eiser 1] ;

aan de zijde van Sony Music NL:
- mr. Bousie;

- mr. A.S. van Everdingen, kantoorgenoot van mr. Bousie;

- [betrokkene 3] , [functie 2] bij Sony Music NL;

- [betrokkene 4] , [functie 3] bij Sony Music NL;

- [betrokkene 5] , [functie 4] bij Sony Music NL;

2 De feiten

2.1.

[eiser 2] is muzikant, zijn artiestennaam is [artiestennaam] . In 2013 is hij doorgebroken met de single [titel single]. Hij heeft een eenmanszaak gehad onder de naam [naam eenmanzaak] . In juli 2014 heeft hij [eiser 1] opgericht. Deze vennootschap is nu producent van geluidsopnamen en het eigen platenlabel van [eiser 2] . [eiser 1] houdt zich bezig met het uitbrengen van nieuwe releases van [artiestennaam] , en van andere artiesten.

2.2.

Sony Music NL is onderdeel van het Sony Corporate Network, een wereldwijd opererende platenmaatschappij.

2.3.

De Duitse electro-producer [naam producer] heeft de track [titel single] geremixt. [naam eenmanzaak] en [naam producer] hebben op 12 oktober 2013 een overeenkomst gesloten, op grond waarvan [eiser 1] later fonogrammenproducent is geworden van die ‘ [titel single] remix’.

2.4.

Op 1 november 2013 hebben [naam eenmanzaak] en Sony Music NL een exclusieve licentieovereenkomst gesloten voor [titel single], alsmede voor de remix (hierna: de [titel single] overeenkomst). In die overeenkomst staat onder meer het volgende.

Royalty for sales by SME or SME affiliate or exclusive sub-licensors in the entire Territory (Singles, Albums, Video’s)

Base Royalty:

Benelux
- Digital sales: 50% (downloading/streaming/mobile/singles/bundles)
- Physical sales: 20%
- SME Compilations: 25% physical & 50% digital (pro rata)

USA/Canada:

- Digital sales: 50% (downloading/streaming/mobile/singles/bundles)
- Physical sales: 20%

Rest Of World

- Digital sales: 20% (downloading/streaming/mobile/singles/bundles)
- Physical sales: 20%
(…)

Digital: net income received at source in every territory by SME or its local affiliate or exclusive sub-licensees from digital retailers/distributors/licensees/and any other applicable 3rd party (…)

(…)

(…)

Collective Neighboring rights for production companies collected by
SME or SME affiliates or exclusive sub-licensees


Public Performance/Broadcasting

From the date of signature, 60/40 split in the advantage of Licensor of producer/record company share of neighbouring rights income payable at source in the Netherlands , and 55/45 split in the advantage of Licensor in every other country of the Territory , as of the date of this Agreement (performer share to be collected separately by performer).

In the Netherlands, each party will collect its share directly with Sena.
In all other territories, SME collects 100% with the relevant collecting societies and accounts the 50% Licensor share in the royalty statements.

(…)

Royalty Statements

Sent to Licensor each half year within 90 days from June 30 and December 31.
Payment within 30 days after invoice date.
Returns reservation (to be held on physical sales only: maximum 25% -
each reserve to be liquidated not later than the period following the period it was established.

Licensor has the right to audit SME’s books and records maximum once every year in SME’s offices in the Netherlands and SME will pay for the costs of the audit only if an error of 10% or greater is discovered. All statements rendered by SME shall be binding unless specific written objection is made to SME within two (2) years from the date the statements are actually rendered.

(…)

(…)

Termination

Neither party shall be entitled to terminate this agreement, recover damages or seek any other remedy by reason of any breach by the other party of its material obligations hereunder, unless the other party has failed to remedy such breach (if capable of remedy) within thirty (30) days following receipt of notice thereof.

2.5.

Omstreeks het begin van 2014 heeft Sony Music NL de [titel single] remix uitgebracht. De [titel single] remix is een nummer 1 hit in Europese landen en heeft ook een nummer 1 positie in de Billboard Hot Dance/Electronic Songs hitlijst in de Verenigde Staten bereikt.

2.6.

Op 13 mei 2014 hebben Sony Music NL, [naam eenmanzaak] en de Amerikaanse dochtermaatschappij van Sony, Ultra Records, een addendum getekend bij de [titel single] overeenkomst (hierna: de Ultra overeenkomst). In de Ultra overeenkomst is onder meer het volgende bepaald.


Reference is hereby made to the license agreement between [naam eenmanzaak] (“Licensor” or “you”) and Sony Music Entertainment Netherlands BV (“SME”) dated November 1, 2013 (“the Sony License Agreement”) regarding the assignment by Licensor to SME of the exploitation rights in and to the master recordings (…) including the [naam producer] remix (…) embodying the musical composition entitled “ [titel single] ” (the “Single”) as performed by the recording artist known as “ [artiestennaam] ” (“Artist”).

(…)

The Agreement is hereby amended as follows:

1. The Parties hereby acknowledge that pursuant to the Sony License Agreement, Ultra Recordings, LLC (“Ultra” or “us”) is SME’s local affiliate for the territory of the United States and Canada, including all territories and possessions thereof (the “Ultra Territory”), and thus has the same rights in and to the Masters for the Ultra Territory as SME does for the remainder of the world. (…)

(…)

3. Notwithstanding the provisions of the Sony License Agreement, but solely regarding our exploitation of all remixes (including the [naam producer] Remix) of the Single (i.e. all versions other than the original version of the Single)(the “Remixes”) in the Ultra Territory, and solely on a prospective basis i.e. after the date of the full execution of this Amendment, we hereby agree to amend the base royalty rate for digital sales provided for in the Sony License Agreement as follows: (i) with respect to digital net sales by us of any record solely embodying Remix(es) through normal retail channels in the Ultra Territory, the “digital sales” base royalty rate for the United States and Canada solely with respect to such records shall be equal to twenty-five percent (25%); (ii) in the event that digital net sales by us of any record solely embodying Remix(es) through normal retail channel sales in the United States and Canada exceeds one million (1,000,000) units (as measured by Soundscan), the “digital sales” base royalty rate for the United States and Canada solely with respect to such record shall be increased, on a prospective basis, from twenty-five percent (25%) to twenty-seven and one-half percent (27.5%); and (iii) in the event that digital net sales by us of any record solely embodying Remix(es) through normal retail channel sales in the United States and Canada exceeds two million (2,000,000) units (as measured by Soundscan), the “digital sales” base royalty rate for the United States and Canada solely with respect to such record shall be further increased, on a prospective basis, from twenty-seven and one-half percent (27.5%) to thirty percent (30%); in each case calculated as provided for in the Sony License Agreement.

2.7.

Op 27 augustus 2014 hebben [naam eenmanzaak] en Sony Music NL een exclusieve licentieovereenkomst gesloten voor een nog uit te brengen album (hierna: de Album-overeenkomst). Dat album is er niet gekomen.

2.8.

Per e-mail van 1 maart 2018 aan Sony Music NL heeft [naam manager] , toenmalig manager van [eiser 2] , melding gemaakt van een aantal gestelde tekortkomingen aan de zijde van Sony Music NL, waaronder het niet toepassen van de royaltyverhogingen in de Ultra-overeenkomst (de ‘sliding scales’) voor [titel single], het ontbreken van alle sales van het tweede halfjaar van 2015 en eerste halfjaar 2017 en het ontbreken van rapportage van alle naburige rechten. [naam manager] vraagt in die e-mail onder meer om een correctie op de statements met betrekking tot de ‘sliding scale’ en om een soft audit vanuit Sony Music NL om te kijken in hoeverre alle inkomsten binnen zijn vanuit het buitenland.

2.9.

Op 14 juni 2018 hebben partijen een beëindigingsovereenkomst gesloten, waarbij partijen onder meer hebben ingestemd met het beëindigen van de overeengekomen “Contract Term” van de Album-overeenkomst.

2.10.

In oktober 2019 heeft een boekenonderzoek plaatsgevonden bij Sony Music NL, met betrekking tot de door Sony Music NL verstrekte statements in de periode januari 2016 tot en met juni 2019, uitgevoerd door accountantskantoor Grant Thornton. De eerste bevindingen daarvan zijn opgenomen in een rapport, waarin onder meer het volgende staat.

“Limitation of scope: Sony was unable to provide information relating to their international divisions at the time of the review although they were able to provide information held in Netherlands. Ultra Records did not provide access to the audit.

(…)

2. During the review, we were unable to verify revenue and deductions reported by Sony relating to their affiliate Ultra Records LLC (Ultra). Sony explained that the review should be addressed to Ultra directly while Ultra explained that the review should take place via Sony. We were therefore unable to establish whether revenue and deductions relating to Ultra are complete or valid.”

2.11.

Bij brief van 19 december 2019 heeft [eisers] Sony Music NL en Ultra Records (samengevat) gesommeerd om aan haar informatie te verstrekken met betrekking tot (brongegevens van) verkopen van de opnamen en met betrekking tot geïncasseerde naburige rechten, om onbetaalde royaltyvergoedingen en geïncasseerde naburige rechten aan haar te betalen, en om het gebruik van samples van de song [titel single] te staken en gestaakt te houden. Bij brief van 9 januari 2020 heeft Ultra Records, en bij brief van 22 januari 2020 Sony Music NL, deze sommatie van de hand gewezen.

2.12.

Bij brief van 4 februari 2020 heeft [eiser 1] aan Ultra Records en aan Sony Music NL onder meer geschreven dat zij per direct de [titel single] overeenkomst, de Ultra overeenkomst en artikelen 4, 5 en 11 van de beëindigingsovereenkomst ontbindt.

3 Het geschil

3.1.

[eisers] vordert samengevat –

I Sony Music NL te bevelen iedere inbreuk op de naburige rechten van [eisers] op de opnamen te staken en gestaakt te houden,

II Sony Music NL te bevelen om mee te werken aan de migratie van de opnamen naar [eiser 1] ,

III Sony Music NL te bevelen om haar registraties op de opnamen bij wereldwijde naburige rechtenorganisaties door te (laten) halen,

IV Sony Music NL te bevelen om de auditor van [eiser 1] en/of [eiser 2] toegang te verschaffen tot alle boeken en bescheiden, aangaande de wereldwijde exploitatie van de opnamen door Sony Music NL en de auditor inzage te geven in alle daarvoor benodigde bronbestanden,

V Sony Music NL te bevelen om aan [eisers] gespecificeerde opgave te doen en statements te verstrekken van alle wereldwijde verkopen van de opnamen, inclusief de door of namens Sony Music NL geïnde gelden uit naburige rechten, en alle daarmee gemoeide bedragen aan [eiser 1] te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente,

VI Sony Music NL te bevelen om aan [eisers] gespecificeerde opgave te doen en statements te verstrekken van verkopen van de opnamen door Ultra Records in de Verenigde Staten en Canada en inzichtelijk te maken vanaf welk moment de royaltyverhogingen van Ultra Records hadden moeten intreden, en de daarmee gemoeide bedragen alsnog aan [eisers] te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente,

VII Sony Music NL te bevelen de gelden die zij, de SME-filialen, haar dochtermaatschappij, dan wel deelneming Ultra Records, dan wel haar sublicentienemers mogelijk in de toekomst nog ontvangt / ontvangen uit de exploitatie van de opnamen en inning van naburige rechten, aan [eisers] te verantwoorden en door te betalen,

VIII Sony Music NL te veroordelen om een dwangsom te betalen van € 50.000,- indien zij in strijd handelt met een van de bevelen, gevorderd onder I, II, III, IV, V, VI en VII, en € 5.000,- voor ieder(e) dag(deel) dat de inbreuk op een van die bevelen voortduurt,

IX Sony Music NL te veroordelen in de kosten van deze procedure overeenkomstig artikel 1019h Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering (Rv), te vermeerderen met de nakosten en de wettelijke rente daarover,

X de termijn als bedoeld in artikel 1019i Rv te bepalen op zes maanden.

3.2.

[eisers] heeft aan haar vorderingen (samengevat) het volgende ten grondslag gelegd.

i Uit de [titel single] overeenkomst en de Ultra overeenkomst vloeit voort dat Sony Music NL een eigen afrekenverplichting heeft jegens [eisers] , ook ter zake van exploitatie van de opnamen in de Verenigde Staten en Canada. Die afrekening dient ‘at source’ te gebeuren. Dat betekent dat het voor controle van de verkopen van de opnamen, voor [eisers] noodzakelijk is te beschikken over de brongegevens met betrekking tot die verkopen. Sony Music NL en Ultra Records weigeren die brongegevens te verstrekken waarvoor Sony Music NL als (mede)contractant verantwoordelijk kan worden gehouden.

[eisers] en Sony Music NL zijn bovendien een audit overeengekomen, die geen zin heeft zonder inzage in de brongegevens met betrekking tot de opnamen. Door niet de benodigde gegevens te verschaffen voor de audit schiet Sony Music NL ernstig tekort in de nakoming van de [titel single] overeenkomst, de Ultra overeenkomst en de beëindigingsovereenkomst.
ii Subsidiair heeft [eisers] de door de auditor verzochte gegevens gevorderd op grond van artikel 843a Rv.
iii Sony Music NL heeft verder haar verplichtingen op grond van de [titel single] overeenkomst ernstig veronachtzaamd door niet (tijdig) de gelden uit naburige rechten met betrekking tot de opnamen te innen en door te betalen.
iv Sony Music NL heeft verzuimd tijdig opgave te doen van de verkopen over het tweede halfjaar 2018 van Ultra Records en deze aan [eisers] af te rekenen. Ook over het eerste halfjaar van 2019 heeft Sony Music NL geen juiste en volledige afrekening van de royaltyinkomsten uit de Verengde Staten en Canada verstrekt.

v Tot slot heeft Sony Music NL verzuimd om correcte royaltyopgave te doen (inclusief inzage in de royaltyverhogingen). Het is redelijk om aan te nemen dat de [titel single] remix reeds in 2015 ‘multi platina status’ heeft behaald (2.000.000 verkopen), omdat zij in januari 2017 twee keer ‘multi platina’ status heeft (4.000.000 verkopen) en de hit uit 2014 dateert. Dat betekent dat de verhogingen van de royalties te laat zijn toegepast door Sony Music NL. Vanaf wanneer zij die verhogingen precies verschuldigd was en op basis waarvan heeft Sony Music NL niet inzichtelijk gemaakt in haar royalty statements.

3.3.

Sony Music NL heeft tegen de vorderingen van [eisers] aangevoerd (samengevat) dat noch [eiser 1] , noch [eiser 2] ontvankelijk is in haar / zijn vorderingen en dat Sony Music NL steeds correct heeft afgerekend, waardoor geen sprake is van wanprestatie. Uit de overeenkomsten met [eisers] volgt volgens haar niet dat zij een eigen verplichting heeft om de doorgegeven bedragen en betalingen vanuit het buitenland te checken of onderliggende stukken op te vragen. Dat kan ook niet, omdat zij geen recht op inzage in de boeken in het buitenland heeft. Er is bovendien geen reden om te twijfelen aan de opgave van een zustermaatschappij.

De berekening van de royaltyverhogingen gebeurt op basis van de gegevens van Soundscan. De ‘multi-platina’ status kan niet dienen als onderbouwing van de stelling dat een verhoging van de royalties had moeten plaatsvinden. Omdat Ultra Records te lage aantallen had doorgegeven voor de periode tweede half jaar 2016 tot en met eerste half jaar 2019, heeft zij aangepaste statements in januari 2020 en februari 2020 gestuurd aan Sony Music NL, die deze bedragen op haar beurt weer in het statement van het tweede half jaar van 2019 aan [eisers] rapporteerde. Deze heeft in verband met die bedragen een factuur gestuurd, welke Sony Music NL heeft betaald. Het statement van 30 maart 2020 en de nabetaling zijn op tijd verricht.

Vertraging tussen de incasso in het buitenland en het doorgeven aan Sony Music NL is gangbaar, daar kan Sony Music NL niets aan doen. De overeenkomsten tussen partijen moeten dan ook niet zo worden uitgelegd dat de te verstrekken statements zodanig up to date moeten zijn dat daarin moet staan welke bedragen buitenlandse filialen ontvingen in de periode van het statement zelf.

Met betrekking tot de naburige rechten heeft Sony Music NL steeds de bedragen doorbetaald die zij van derde partijen heeft ontvangen. Na vragen van [eisers] daarover is inderdaad gebleken dat te weinig is overgemaakt. Sony Music NL heeft [eisers] een voorschot van € 225.000,- betaald op basis van een inschatting van de verkopen tot aan het tweede half jaar van 2019. Na opgave door Ultra Records bleek dat dat voorschot te hoog was, het is nog altijd niet ingelopen. Sony Music NL betwist dat de naburige rechten in verschillende landen niet geclaimd zou zijn.
Sony Music NL stelt dat uit het voorgaande volgt dat er geen grond is voor eenzijdige beëindiging (ontbinding) van de [titel single] overeenkomst, de Ultra overeenkomst en artikelen 4, 5, en 11 van de beëindigingsovereenkomst. [eisers] heeft de rechten op de opnames overgedragen aan Sony Music NL in de overeenkomsten. Er is dus geen sprake van inbreuk op de rechten van [eisers] , waardoor zij geen belang heeft bij haar vordering tot het staken daarvan. Aldus steeds Sony Music NL.

3.4.

Op de stellingen van partijen wordt hierna, voor zover van belang, nader ingegaan.

4 De beoordeling

4.1.

Partijen hebben gekozen voor de rechtbank Amsterdam als bevoegde rechterlijke instantie en voor de toepassing van Nederlands recht.

4.2.

De gevraagde voorzieningen zijn gegrond op de buitengerechtelijke ontbinding van 4 februari 2020 en de daaraan ten grondslag gelegde toerekenbare tekortkoming. Er is een spoedeisend belang aan de zijde van [eisers] bij een oordeel over de vraag of de ontbinding in dit kort geding stand houdt.

4.3.

Allereerst moet worden bezien wie de contractspartijen zijn. De overeenkomsten zijn aangegaan met [eiser 2] , handelend onder de naam [naam eenmanzaak] . In de brief van 4 februari 2020 zijn de [titel single] overeenkomst, de Ultra overeenkomst en artikelen 4, 5 en 11 van de beëindigingsovereenkomst namens [eiser 1] buitengerechtelijk ontbonden. Volgens [eiser 2] heeft hij zijn rechten en verplichtingen uit die overeenkomsten overgedragen aan [eiser 1] Sony Music NL betwist dit, maar in haar brief 22 januari 2020 (die aan de ontbindingsbrief vooraf ging) duidde zij [eiser 1] aan als “formerly trading under the name [naam eenmanzaak]”. Vervolgens noemde zij de overeenkomst van 1 november 2013 (de [titel single] Overeenkomst) “the agreement between SME and [eiser 1]”. [eisers] stellen dat alle activa van de eenmanszaak van [eiser 2] bij akte zijn overgedragen aan [eiser 1] Door daar in haar brieven klaarblijkelijk ook vanuit te gaan heeft Sony Music NL bij [eisers] het gerechtvaardigde vertrouwen gewekt dat zij met die overdracht door [eiser 2] aan [eiser 1] heeft ingestemd. Daardoor is tussen partijen voldaan aan de wettelijke vereisten van overdracht (zie artikel 6:159 van het Burgerlijk Wetboek). Daaronder valt ook de overdracht van de IE-rechten. In elk geval sinds eind 2019 is de contractuele wederpartij van Sony Music NL en Ultra Records dus niet meer [naam eenmanzaak] maar [eiser 1]

4.4.

Sony Music NL voert aan dat [eisers] niet ontvankelijk moet worden verklaard in de vorderingen voor zover die tot derde partijen zijn gericht. Er worden echter alleen bevelen aan en veroordelingen van Sony Music NL gevorderd. Beoordeeld zal worden of die vorderingen toewijsbaar zijn, maar dat staat aan de ontvankelijkheid van [eisers] niet in de weg.

4.5.

De kern van het geschil is dat Sony Music NL volgens [eisers] niet heeft voldaan aan haar verplichtingen uit de overeenkomsten. Zij heeft Sony Music NL hiervoor bij brief van 19 december 2019 in gebreke gesteld en haar een aantal verwijten gemaakt.

4.6.

Voor de vraag of deze verwijten terecht zijn moet worden onderzocht wat partijen hebben afgesproken. Daarvoor moeten de overeenkomsten worden uitgelegd. Bij die uitleg is beslissend de betekenis die partijen in de gegeven omstandigheden over en weer redelijkerwijs aan de overeenkomsten mochten toekennen en hetgeen zij te dien aanzien redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten (de Haviltex-maatstaf).

4.7.

In de [titel single] overeenkomst is aan Sony Music NL tegen betaling van royalties gedurende tien jaar een exclusieve wereldwijde licentie gegeven om alle uitgaven, mixes en remixes (waaronder de [naam producer] Remix) van de single [titel single] te exploiteren. Daarbij mag Sony Music NL aan lokale Sony Music entiteiten of aan derden sublicenties verstrekken. In de Ultra overeenkomst is Ultra Records aangewezen als lokale agent (affiliate) van Sony Music NL voor de Verenigde Staten en Canada. Van digitale opnamen moet Sony Music NL de royalties baseren op de inkomsten “at source”. Afgesproken is dat Sony Music NL elk half jaar, binnen drie maanden na 30 juni en 31 december, een opgave van de royalties verstrekt waarvan betaling binnen 30 dagen na factuurdatum plaatsvindt. Verder is afgesproken dat [eiser 1] maximaal eenmaal per jaar de boeken van Sony Music NL mag inzien. Later hebben partijen hetzelfde afgesproken ten aanzien van andere muziekopnames van [eiser 2] .

4.8.

Volgens [eisers] betekenen deze afspraken dat Sony Music NL een zelfstandige verplichting heeft om opgave te doen van alle verkopen van de opnamen, de royalty-afspraken toe te passen en halfjaarlijks daarvan opgave te verstrekken. Van Sony Music NL mag worden verwacht dat zij, om aan deze afspraken te kunnen voldoen, over de brongegevens (‘at source’) van alle verkopen beschikt, ook die van de sublicentiehouders zoals Ultra Records. Alleen dan kan zij tijdig en voor [eisers] inzichtelijk de royalty’s betalen.

4.9.

Sony Music NL betwist dit. Zij voert aan dat zij geen zeggenschap heeft over de sublicentiehouders en hen hooguit kan vragen om informatie te geven. Dit verweer miskent dat Sony Music NL in de [titel single] overeenkomst een onvoorwaardelijke afspraak heeft gemaakt om zelfstandig opgave te doen van alle te betalen royalty’s en aan [eiser 1] inzage te geven in haar boeken. Dit heeft [eiser 1] aldus mogen begrijpen, dat Sony Music NL de verplichting op zich heeft genomen om zelf ervoor te zorgen dat de opgave van de royalty’s juist en inzichtelijk is. In het verlengde daarvan heeft zij ook mogen begrijpen dat Sony Music NL zelf ervoor zou zorgen dat de royalty’s tijdig zouden worden betaald. Dit zijn kernverplichtingen van Sony Music NL. Er is dus niet afgesproken dat Sony Music NL pas hoeft te betalen als zij zelf de betaling van de royalty’s van de sublicentiehouders heeft ontvangen, zoals zij heeft aangevoerd.

4.10.

Sony Music NL wijst erop dat zij het moet doen met de bedragen die aan haar worden doorgegeven en dat zij mag uitgaan van de opgaven die de sublicentiehouders aan haar doen. Zij hoeft die opgaven niet te checken en dat kan zij ook niet. De Sony-entiteiten (zoals ook Ultra Records) rapporteren aan een apart royalty department van Sony Music die deze gegevens vervolgens aan Sony Music NL rapporteert. Bij een eventuele onduidelijkheid of incongruentie stelt Sony Music NL vragen aan de betrokken sublicentiehouder, aldus nog steeds Sony Music NL. Deze gang van zaken is echter niet in overeenstemming met de uitleg die hiervoor aan de overeenkomsten tussen Sony Music NL en [eiser 1] is gegeven. Voor zover Sony Music NL bepaalde gegevens niet beschikbaar heeft, is dat dus in strijd met die overeenkomsten. De gevolgen daarvan moeten voor Sony Music NL blijven en kan zij niet aan [eiser 1] tegenwerpen.

4.11.

Alleen al uit het voorgaande volgt dat Sony Music NL toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van haar verplichtingen en dat deze tekortkomingen de buitengerechtelijke ontbinding door [eiser 1] rechtvaardigen.

4.12.

Daaruit volgt dat de exploitatierechten op de opnamen terugvallen aan de rechthebbende, [eiser 1] Sony Music NL heeft aangevoerd dat zij rechthebbende is, omdat de rechten op de opnamen in de overeenkomsten tussen partijen aan haar zouden zijn overgedragen. De titel van de [titel single] overeenkomst “Exclusive license agreement” maakt echter reeds voldoende duidelijk dat het partijen voor ogen heeft gestaan om Sony Music NL exclusieve toestemming tot exploitatie te verschaffen van de rechten van [eiser 1] op de opnamen, niet de overdracht van die rechten zelf. Niet in geschil is dat Sony Music NL thans de exploitatie van de opnamen voortzet. Daarmee maakt zij inbreuk op de rechten van [eiser 1] , welke inbreuk moet worden gestaakt. Dit betekent dat Sony Music NL niet alleen zelf de opnamen niet meer mag exploiteren maar ook niet meer via haar sublicentiehouders. Dit alles leidt tot de conclusie dat de vorderingen onder I, II en III van het petitum van de dagvaarding zullen worden toegewezen. De gelden die na de buitengerechtelijke ontbinding nog zijn binnengekomen of nog zullen binnenkomen bij Sony Music NL, dan wel bij haar sublicentienemers (‘pipelinegelden’) met betrekking tot de exploitatie van de opnamen en inning van naburige rechten zullen aan [eiser 1] moeten worden doorbetaald en verantwoord, zodat vordering VII ook zal worden toegewezen. Aan deze betalingsveroordeling zal geen dwangsom worden verbonden (artikel 611a lid 1 Rv).

4.13.

Ook de ontvangen gelden uit de exploitatie en de inning van naburige rechten van de opnamen in de periode dat de overeenkomsten van kracht waren, zullen moeten worden verantwoord en, voor zover dat nog niet is gedaan, afgerekend. [eisers] stelt in dat verband dat Sony Music NL geen opgave heeft gedaan van de verkopen over het tweede half jaar 2018 door Ultra Records. Van het eerste half jaar 2019 ontbreekt een juiste en volledige afrekening van royaltyinkomsten uit de Verenigde Staten en Canada. De naburige rechten over het eerste kwartaal uit de Verenigde Staten ontbreken en alle royalty inkomsten over het eerste kwartaal 2019 van Digital Service Providers zijn niet gerapporteerd en afgerekend, aldus [eisers] . Sony Music NL heeft aangevoerd dat zij pas begin 2020 een bedrag heeft ontvangen van Ultra Records, in verband met de exploitatie van de opnamen in het tweede half jaar 2018, welke daardoor pas op het statement na 30 juni 2020 terecht komt. Het bedrag is via het statement van 30 maart 2020 aan [eiser 1] uitbetaald. De bedragen met betrekking tot het eerste half jaar 2019 zijn meegenomen in het statement van de tweede helft van 2019, waarvan [eiser 1] een factuur heeft gestuurd, die Sony Music NL heeft voldaan. Sony Music NL erkent dat het mogelijk is dat het eerste kwartaal 2019 niet voorkomt op door haar verstrekte statements en heeft aan Ultra Records gevraagd om dit te controleren.

4.14.

Welke bedragen Sony Music NL nog verschuldigd is vereist een onderzoek naar de feiten dat het bestek van dit kort geding te buiten gaat. Voorshands is echter voldoende aannemelijk dat niet alle verschuldigde bedragen zijn verantwoord en afgerekend, conform de overeenkomsten. Tegenover de (onder 4.13 weergegeven) gemotiveerde stellingen van [eisers] had het op de weg van Sony Music NL gelegen om inzichtelijk te maken welke bedragen er wereldwijd aan naburige rechten zijn geïnd en welke bedragen er aan royaltyvergoedingen aan [eiser 1] zijn verschuldigd en al dan niet betaald, waaronder ook wordt begrepen: een verantwoording waaruit kan worden afgeleid op welk moment, welk royalty tarief is toegepast. Dat heeft zij niet gedaan. [eisers] heeft gemotiveerd gesteld dat de in artikel 3 van de Ultra overeenkomst afgesproken royalty verhogingen, de ‘sliding scales’ (zie onder 2.8) niet, althans verkeerd zijn toegepast. Sony Music NL betwist dat dat het geval is, maar heeft de brongegevens die die stelling kunnen onderbouwen (de Soundscan gegevens) niet overgelegd. [eiser 1] heeft een spoedeisend belang bij gespecificeerde opgaven, en volledige en juiste statements van alle wereldwijde verkopen van de opnamen. De vorderingen onder IV, V en VI zullen daarom worden toegewezen. Aan de subsidiaire grondslag van de vorderingen, het beroep op artikel 843a Rv, wordt dus niet toegekomen.

4.15.

De vordering om aan de auditor toegang te verschaffen tot alle boeken en bescheiden aangaande de wereldwijde exploitatie van de opnamen en inzage te geven in alle daarvoor benodigde bronbestanden zal ook worden toegewezen. Tot nu toe heeft Sony Music NL immers in onvoldoende mate voldaan aan haar contractuele verplichting om inzage te geven, zodat [eiser 1] thans aanspraak heeft op de openheid die tot nu toe onvoldoende is betracht.

4.16.

Als prikkel tot nakoming zal de gevorderde dwangsom worden toegewezen, met dien verstande dat deze wordt gematigd en gemaximeerd, zoals in de beslissing bepaald.

4.17.

Sony Music NL zal als in het ongelijk gestelde partij worden veroordeeld in de volledige proceskosten op grond van artikel 1019h Rv. Het door [eisers] gevorderde bedrag van € 20.423,48 komt redelijk en evenredig voor. De kosten aan de zijde van [eisers] worden begroot op:

- griffierecht: € 656,00

- advocaatkosten en verschotten: € 19.767,48

Totaal: € 20.423,48

te vermeerderen met de nakosten en de wettelijke rente.

4.26.

De nakosten zullen worden toegewezen op de wijze zoals in de beslissing vermeld.

5 De beslissing

De voorzieningenrechter

5.1.

beveelt Sony Music NL iedere inbreuk op de naburige rechten van [eisers] op de opnamen zoals vermeld op productie 1 bij de dagvaarding, te staken en gestaakt te houden,

5.2.

beveelt Sony Music NL om mee te werken aan de migratie van de opnamen naar [eiser 1] , door de opnamen binnen 7 (zeven) werkdagen na betekening van dit vonnis aan de distributeur van [eiser 1] digitaal over te dragen,

5.3.

beveelt Sony Music NL om binnen 14 (veertien) dagen na betekening van dit vonnis haar registraties op de opnamen bij wereldwijde naburige rechtenorganisaties door te (laten) halen, onder toezending aan [eiser 1] van een overzicht van de naburige rechtenorganisaties waar door Sony Music NL is geclaimd en geïnd,

5.4.

beveelt Sony Music NL om binnen 14 (veertien) dagen na betekening van dit vonnis de auditor van [eiser 1] toegang te verschaffen tot alle boeken en bescheiden aangaande de wereldwijde exploitatie van de opnamen, op basis van zelfstandig door de auditor te verrichten onderzoek en de auditor inzage te geven (met een digitale kopie aan mr. Steenhuis) in alle daarvoor benodigde bronbestanden, betreffende:
a. alle overeenkomsten en wijzigingen daarvan tussen Sony Music NL, Ultra Records en/of andere tot het Sony Music concern behorende entiteiten met betrekking tot opnamen van [eiser 1] , aangegaan tussen 1 november 2013 en 10 juli 2020,
b. alle joint venture of winstverklaringen met betrekking tot die opnamen die tussen 1 november 2013 en 10 juli 2020 zijn afgegeven aan Sony Music NL,
c. alle afrekeningen of accountings met betrekking tot die opnamen die tussen 1 november 2013 en 10 juli 2020 zijn afgegeven aan Sony Music NL,
d. alle royaltyverklaringen en documenten die tussen 1 november 2013 en 10 juli 2020 zijn afgegeven aan Sony Music NL,
e. een opgave van de door Sony Music NL aan derden verstrekte (sub)licenties, waaronder begrepen de licenties die zijn verstrekt voor de ‘verwerking’ van die opnamen in fysieke dan wel digitale compilaties,
f. een opgave van alle verkopen van die opnamen en de daarbij behorende ‘at-source’-inkomsten in de Verenigde Staten, Canada, Duitsland, Denemarken, Nieuw-Zeeland, Zweden, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Frankrijk, Brazilië, Rusland en Australië, met overlegging van de brongegevens, en opgave van de bruto opbrengsten,
g. een opgave van het totaal aantal fysieke exemplaren met daarop die opnamen, die Sony Music NL en haar (sub)licentienemers in voorraad hebben,

5.5.

beveelt Sony Music NL om binnen 14 (veertien) dagen na betekening van dit vonnis aan [eisers] gespecificeerde opgave te doen en statements te verstrekken van alle wereldwijde verkopen van de opnamen, vanaf aanvang van exploitatie van de opnamen door Sony Music NL tot aan de datum dat Sony Music NL de exploitatie van de opnamen staakt, inclusief de door of namens Sony Music NL geïnde gelden uit naburige rechten tot het moment van uitschrijving van Sony Music NL bij de betreffende naburige rechten-organisaties, en alle daarmee gemoeide bedragen aan [eiser 1] te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf de datum van dagvaarding tot de dag der algehele voldoening,

5.6.

beveelt Sony Music NL om binnen 14 (veertien) dagen na betekening van dit vonnis aan [eisers] gespecificeerde opgave te doen en volledige en juiste statements te verstrekken van verkopen van de opnamen door Ultra Records in de Verenigde Staten en Canada vanaf aanvang van exploitatie van de opnamen door Sony Music NL en Ultra Records tot aan de datum dat Sony Music NL en Ultra Records de exploitatie staken, en inzichtelijk te maken vanaf welk moment de royaltyverhogingen van Ultra Records hadden moeten intreden, en de daarmee gemoeide bedragen alsnog aan [eisers] te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf de datum van dagvaarding tot de dag der algehele voldoening,

5.7.

beveelt Sony Music NL om de gelden die zij en haar (sub)licentienemers mogelijk in de toekomst nog ontvangt / ontvangen (zgn. pipelinegelden) uit de exploitatie van die opnamen en inning van naburige rechten, aan [eiser 1] te verantwoorden en door te betalen, conform de systematiek van afrekening als omschreven in de [titel single] overeenkomst,

5.8.

veroordeelt Sony Music NL om na betekening van dit vonnis een dwangsom aan [eisers] te betalen van € 10.000,- indien zij niet voldoet aan een van de bevelen, gegeven onder 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 5.5 en 5.6 en € 5.000,- voor ieder(e) dag(deel) dat de inbreuk op een van die bevelen voortduurt, tot een maximum van € 500.000,- is bereikt,

5.9.

veroordeelt Sony Music NL tot betaling van de proceskosten, tot aan dit vonnis aan de zijde van [eisers] begroot op € 20.423,48,

5.10.

veroordeelt Sony Music NL in de na dit vonnis ontstane kosten, begroot op € 157,- voor salaris advocaat, te vermeerderen met € 82,- en de kosten van het betekeningsexploot ingeval betekening van dit vonnis plaatsvindt, alles te vermeerderen met de wettelijke rente daarover met ingang van veertien dagen na de betekening van dit vonnis tot aan de voldoening,

5.11.

bepaalt de termijn zoals bedoeld in artikel 1019i Rv op zes maanden na de datum van dit vonnis,

5.12.

verklaart dit vonnis tot zover uitvoerbaar bij voorraad,

5.13.

wijst het meer of anders gevorderde af.

Dit vonnis is gewezen door mr. M. van Walraven, voorzieningenrechter, bijgestaan door mr. J. Dekker, griffier, en in het openbaar uitgesproken op 10 september 2020.