3.1.
[eiseres] heeft zijn eis gewijzigd en vordert thans samengevat -:
I. [gedaagden] te veroordelen zich met onmiddellijke ingang te onthouden van het openbaar maken of laten maken van een of meer van de in het lichaam van de dagvaarding genoemde onrechtmatige claims met nummers 1 tot en met 7, en/of 8 en/of 9 en/of 10: “100% natuurlijk” en/of soortgelijke mededelingen van gelijke strekking of inhoud, in relatie tot de [gedaagde sub 1] producten;
II. [gedaagde sub 1] , [gedaagde sub 4] en [gedaagde sub 5] te bevelen binnen 48 uur na betekening van dit vonnis aan haar gehele adressenbestand, inclusief aan het gehele klantenbestand dat door [eiseres] aan gedaagden is verstrekt in het kader van de distributie van de [eiseres] producten een rectificatiebrief te (laten) verzenden, op eigen kosten, zonder begeleidend commentaar, zonder nadere bijschriften/afbeeldingen, op het gebruikelijke briefpapier van [gedaagde sub 1] , en voorzien van de naam en handtekening van [gedaagde sub 4] en [gedaagde sub 5] , met de volgende inhoud:
“
Rectificatie wegens misleidende reclame
In het recente verleden hebt u producten van ons bedrijf gekocht of hebt u advertenties voor onze producten gezien en gelezen. In onze brochures, de flyers, brieven, op de labels van onze producten, in advertenties en op onze website hebben wij beweerd dat onze producten verschillende voordelen opleveren – waaronder gezondheidsvoordelen – ten opzichte van producten van andere producenten.
Met deze brief informeren wij u dat meerderde van onze beweringen niet juist zijn en dat het misleidend is om deze te gebruiken. De rechtbank heeft geoordeeld dat wij hiermee onrechtmatig hebben gehandeld en heeft ons bevolen om deze onjuiste beweringen te rectificeren:
Ten onrechte hebben wij beweerd:
- dat onze producten beter en effectiever zijn dan soortgelijke producten van andere producenten. Deze bewering is niet juist, aangezien we dit niet hebben geverifieerd met enig onderzoek.
- dat onze producten het resultaat zijn van degelijk onderzoek. Wij hebben de onjuiste indruk gewekt dat onze producten zijn gevalideerd door wetenschappelijk onderzoek. Wij hebben geen enkel wetenschappelijk onderzoek laten uitvoeren met betrekking tot onze producten.
- dat onze producten zuiverder en schoner zouden zijn dan de producten van andere producenten. Wij hebben geen enkel bewijs om deze bewering te staven.
- dat onze producten ‘100% natuurlijk’ zouden zijn. Wij maken gebruik van synthetisch geproduceerde ingrediënten en wij passen kunstmatige processen toe om onze producten te produceren. Onze producten zijn dus niet ‘100% natuurlijk’.
Wij hebben deze onjuiste en onrechtmatige beweringen ook geuit tijdens telefonische verkoopacties naar potentiele klanten, om te proberen hen ervan te overtuigen om over te stappen van hun gebruikelijke producten naar onze producten.
Wij nemen al deze bovenstaande beweringen terug, omdat ze ongegrond en niet juist zijn en misleidend zijn voor het publiek, afnemers en potentiele klanten.
[x] U.A.
[eiseres] [gedaagde sub 4]
[gedaagde sub 5] ”
danwel een rectificatiebrief met een tekst die de voorzieningenrechter passend acht, en daarbij een direct afschrift te sturen aan mr. Blaauw;
III. [gedaagde sub 1] , [gedaagde sub 4] en [gedaagde sub 5] te bevelen binnen 7 dagen na betekening van dit vonnis aan de advocaat van [eiseres] een volledig overzicht te verstrekken – op volledigheid en juistheid ten aanzien van alle reclame-uitingen door een extern accountant gecontroleerd – aan wie de bovengenoemde mailing en/of flyers met een of meer van de boven omschreven misleidende mededelingen is verzonden;
IV. [gedaagde sub 1] te bevelen binnen 24 uur na betekening van dit vonnis een rectificatietekst met de inhoud van de rectificatiebrief zoals hierboven onder II is weergegeven, openbaar te maken op de openingspagina van de website [x] gedurende een onafgebroken periode van drie maanden, bovenaan de pagina, goed leesbaar (zonder te scrollen), gecentreerd, in zwarte letters met lettertype Arial 12 tegen een witte achtergrond, met een duidelijke rand geëncadreerd in een vlak van minstens 10 bij 10 centimeter bemeten op een 17 inch beeldscherm en bij een resolutie van 1024 x 768 picels, met vetgedrukt kopje, zonder begeleidend commentaar of weglatingen en zonder nadere bijschriften/afbeeldingen, en zonder een andere [x] of [gedaagde sub 2] of [Z] advertentie in nabijheid;
V. Binnen 1 week na betekening van dit vonnis de rectificatie zoals weergegeven onder II zonder begeleidend commentaar,zonder nadere bijschriften/afbeeldingen, goed leesbaar, in zwarte letters, in een soortgelijke opmaak als de oorspronkelijke advertentie, en voorzien van het [x] woordbeeldmerk met logo met lettertype van minimaal Arial 14 tegen een witte achtergrond, met een duidelijke rand geëncadreerd, op een hele pagina op de achterzijde van het eerstvolgende nummer van Spiegelbeeld magazine;
VI. Een en ander op straffe van de in de dagvaarding genoemde dwangsom en met veroordeling van [gedaagden] in de kosten van deze procedure.