6.2.
Algemeen - onderscheidend vermogen van de Easygroup-merken
6.2.1.
Een Uniemerk wordt nietig verklaard als het beschrijvend is in de zin van artikel 7 lid 1 sub c UMVo. Het daaraan ten grondslag liggende algemeen belang is dat tekens of benamingen voor een ieder vrij beschikbaar blijven zodat ook anderen deze tekens en benamingen kunnen gebruiken om dezelfde kenmerken van hun eigen waren en diensten te beschrijven. Voor het oordeel dat een merk beschrijvend is, is voldoende dat het teken of de benaming in minstens één van de potentiële betekenissen een kenmerk van de betrokken waren of diensten kan aanduiden. De uiteindelijke concrete beoordeling van het merk vindt plaats enerzijds in relatie tot de waren of diensten waarvoor het is ingeschreven en anderzijds in relatie tot de perceptie ervan door het relevante publiek, dat bestaat uit de normaal geïnformeerde en redelijk omzichtige en oplettende gemiddelde consument van die waren of diensten. Hierbij geldt dat het verband voldoende rechtstreeks en concreet moet zijn. Voorts geldt als referentiebasis de wijze waarop het relevante publiek het betrokken woord normaliter opvat.
6.2.2.
Een ab initio niet onderscheidend merk kan, als gevolg van (intensief) gebruik, alsnog onderscheidend vermogen krijgen (artikel 7 lid 3 jo artikel 59 lid 2 UMVo). Het merk is dan “ingeburgerd”. Om vast te stellen of een merk is ingeburgerd, moeten alle factoren worden onderzocht waaruit kan blijken dat het merk geschikt is geworden om de betrokken waar of dienst als afkomstig van een bepaalde onderneming te identificeren en dus om deze waar of dienst van andere ondernemingen te onderscheiden. Daarbij moet rekening worden gehouden met de duur van het gebruik van het merk, het marktaandeel van het merk, de intensiteit en de geografische spreiding van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, en het percentage van de betrokken kringen dat de waar of dienst op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. Een marktonderzoek kan eventueel een bijdrage aan de beoordeling leveren.4 De merkhouder dient te kunnen aantonen dat het merk in alle landen van de Unie waar onderscheidend vermogen ontbrak, is ingeburgerd. De merkhouder hoeft echter niet het bewijs te leveren van inburgering in ieder betreffende lidstaat afzonderlijk.5
6.2.3.
Tussen partijen is niet in geschil dat bij de samengestelde woordmerken, het tweede deel van het woord beschrijvend is. Easygroup beroept zich, bijvoorbeeld, niet op het (ab initio) onderscheidend vermogen van het element “CURRENCY” in het merk EASYCURRENCY of het onderscheidend vermogen van het element “BUS” in het merk EASYBUS. Volgens Easygroup is het element “EASY” wel (ab initio) onderscheidend. Bovendien hebben de merken volgens Easygroup door intensief gebruik (een groter) onderscheidend vermogen verworven.
6.2.4.
Bunq, daarentegen, betoogt dat het element EASY in het geheel niet onderscheidend is. Haar standpunt komt erop neer dat het relevante publiek, dat grotendeels de Engelse taal machtig is, de aanduiding EASY zal begrijpen in de betekenis van ‘eenvoudig’, ‘simpel’ en/of ‘niet moeilijk’. Oftewel, het woord ‘easy’ wordt gebruikt om aan te duiden dat iets met gemak kan worden gedaan of verkregen, dus met weinig inspanning of moeite, hetgeen uitsluitend beschrijvend is omdat het iets zegt over de kwaliteit van de waar of dienst die onder het merk wordt aangeboden.
6.2.5.
In reactie op het betoog van Bunq voert Easygroup aan dat het overgrote merendeel van het relevante publiek de Engelse taal niet machtig is, althans onvoldoende om de betekenis van ‘easy’ te begrijpen en zij wijst in dit verband op diverse bronnen en statistieken.
6.2.6.
De rechtbank stelt voorop dat tussen partijen niet in geschil is dat het merendeel van de waren en diensten van Easygroup bestemd zijn voor gewone consumenten en er dus geen sprake is van een relevant publiek met bijzondere kennis of eigenschappen. In de jurisprudentie wordt over het algemeen aangenomen dat een groot deel van de Europese consumenten een basiskennis heeft van de Engelse taal.6 De door Easygroup overgelegde statistieken vormen geen aanleiding om van dit uitgangspunt af te wijken. Easygroup baseert zich in dit verband op cijfers die zien op de mate waarin inwoners van niet Engelstalige landen in staat zijn om een gesprek te voeren in het Engels. Easygroup verwijst naar, bijvoorbeeld, een publicatie van het European Data Journalism Network.7 Uit deze publicatie moet volgens Easygroup blijken dat 65% van de Europeanen alleen de moedertaal spreekt. Dit is echter geen correcte weergave van wat er in die publicatie staat. Daarin staat namelijk dat 35% alleen de moedertaal spreekt, terwijl 65% een tweede, derde of zelfs vierde taal beheerst. In diezelfde publicatie staat ook dat het Engels de meest gesproken tweede taal is en dat 98% van Europese basisschoolleerlingen Engelse taalles krijgt.
6.2.7.
Voorts wijst Easygroup op statistieken van de Europese Commissie waaruit blijkt dat slechts een beperkt aantal inwoners van bepaalde Europese landen in staat is om een gesprek te voeren in het Engels. Het feit echter dat iemand niet in staat is in een andere taal een gesprek te voeren, wil echter nog niet zeggen dat die persoon niet in staat is simpele woorden uit die taal, zoals het woord ‘easy’, te begrijpen.
6.2.8.
Hetgeen Easygroup in dit verband heeft aangevoerd, ondersteunt derhalve niet haar betoog dat de meeste consumenten in Europa de Engelse taal onvoldoende machtig zijn om de betekenis van het woord ‘easy’ te kennen.
6.2.9.
Daar komt bij dat de geldigheid van een merk dient te worden beoordeeld voor alle landen van de Europese Unie. Indien een merk in slechts één lidstaat beschrijvend is, staat dat in de weg aan registratie als Uniemerk. Dat geldt dus ook voor de lidstaten Ierland en Malta, die het Engels kennen als officiële taal.
6.2.10.
Het voorgaande brengt mee dat moet worden aangenomen dat de betekenis van het woord ‘easy’ door een groot deel van het relevante publiek in de meeste (zo niet alle) lidstaten zal worden begrepen als eenvoudig of makkelijk. Dit element op zichzelf is niet onderscheidend, want het is geschikt om iets te zeggen over de kwaliteit van de waar of dienst.8
6.2.11.
De volgende vraag is of, door een tweede, beschrijvend woord toe te voegen, zoals ‘currency’, ‘hotel’ of ‘bus’, het merk wel (ab initio) onderscheidend wordt. Hiervan is in ieder geval geen sprake voor zover het om waren of diensten gaat waarvoor het tweede woordelement beschrijvend is (en dit is tussen partijen niet in geschil, zoals hiervoor is overwogen). Het is vaste rechtspraak dat de gewone combinatie van bestanddelen die elk op zich een beschrijving vormen van kenmerken van de waren of de diensten waarvoor de inschrijving wordt aangevraagd, in de regel zelf ook een beschrijving van die kenmerken in de zin van artikel 7 lid 1, sub c UMVo blijft. Dit wordt anders indien die combinatie een indruk wekt die voldoende afwijkt van de indruk die uitgaat van de samenvoeging van die bestanddelen.9
6.2.12.
Naar het oordeel van de rechtbank is bij geen van de onderhavige merken echter sprake van een dergelijke voldoende afwijkende indruk. Met het enkel samenvoegen van ‘easy’ met, bijvoorbeeld ‘bus’ of ‘hotel’, wordt geen betekenis toegevoegd aan de samengevoegde woorden, anders dan de betekenis die ze al hebben.
6.2.13.
Tot slot is er de vraag of het beeldelement in de woord/beeldmerken van Easygroup van dien aard is dat de betreffende merken daarmee alsnog onderscheidend vermogen krijgen. Het gaat dan steeds om het gebruik van het lettertype Cooper Black op een oranje (Pantone 021 c) achtergrond. Grafische elementen in een woord/beeldmerk kunnen een merk onderscheidend maken wanneer zij het relevante publiek in staat stellen de betreffende waren of diensten zonder gevaar van verwarring te onderscheiden van waren of diensten met een andere herkomst.10 De door Easygroup gehanteerde grafische elementen zijn echter niet van dien aard dat zij het relevante publiek daartoe in staat stellen. Het betreft een standaard lettertype en een effen kleur als achtergrond. Deze grafische elementen, in combinatie met de niet onderscheidende elementen ‘easy’ en, in voorkomende gevallen, de steeds beschrijvende tweede woordelementen, leveren naar het oordeel van de rechtbank geen ab initio onderscheidend merk op, althans niet voor die waren en diensten waarvoor het tweede woordelement als beschrijvend moet worden beschouwd.
6.3.
Algemeen - normaal gebruik van de Easygroup-merken
6.3.1.
Een merk kan worden vervallen verklaard wanneer dat merk gedurende een ononderbroken periode van vijf jaar niet normaal in de Unie is gebruikt voor de waren of diensten waarvoor het ingeschreven en er geen geldige reden is voor het niet gebruiken (artikel 18 lid 1 jo. artikel 58 lid 1 sub a UMVo).
6.3.2.
Volgens vaste jurisprudentie moet ervan worden uitgegaan dat van een merk normaal gebruik wordt gemaakt wanneer het overeenkomstig zijn voornaamste functie – dat wil zeggen het waarborgen van de identiteit van de oorsprong van de waren of diensten waarvoor het is ingeschreven – wordt gebruikt teneinde voor deze waren of diensten een afzet te vinden of te behouden, met uitsluiting van symbolisch gebruik dat er enkel toe strekt de aan het merk verbonden rechten te behouden.11 Bij de beoordeling of van het merk een normaal gebruik is gemaakt, moet rekening worden gehouden met alle feiten en omstandigheden aan de hand waarvan kan worden vastgesteld dat de commerciële exploitatie ervan in het zakenleven reëel is. Daarbij moet in het bijzonder rekening worden gehouden met de gebruiken die in de betrokken economische sector gerechtvaardigd worden geacht om voor de door het merk beschermde waren of diensten marktaandeel te behouden of te verkrijgen, de aard van die waren of diensten, de kenmerken van de markt en de omvang en de frequentie van het gebruik van het merk. Wanneer het gebruik een werkelijk commercieel doel dient, kan zelfs een gering gebruik van het merk volstaan voor het bewijs van een normaal gebruik.12
6.3.3.
Zoals hierboven reeds is overwogen, is van normaal gebruik van een merk sprake wanneer het overeenkomstig zijn voornaamste functie – dat wil zeggen het waarborgen van de identiteit van de oorsprong van de waren of diensten waarvoor het is ingeschreven – wordt gebruikt teneinde voor deze waren of diensten een afzet te vinden of te behouden.
6.3.4.
Dit uitganspunt wordt door Easygroup miskend, daar waar zij, bijvoorbeeld, stelt dat zij het merk EASYCURRENCY normaal heeft gebruikt voor “elektrische apparaten en instrumenten, te weten machines voor het in ontvangst nemen en afgeven van geld” met de volgende toelichting:
“easyCurrency levert door de klant bestelde valuta thuis af, waar de transactie kan worden voldaan per pin-betaling, waarbij een elektrisch apparaat of instrument voor het in ontvangst nemen van geld wordt gehanteerd. Na betaling wordt de vreemde valuta afgegeven middels daarvoor bestemde apparatuur”.
6.3.5.
Easygroup veronderstelt kennelijk dat het enkele gegeven dat er een elektrisch apparaat, namelijk een pinautomaat, wordt gebruikt bij het afrekenen voor de dienst die zij onder het merk EASYCURRENCY aanbiedt, meebrengt dat daarmee het merk ook is gebruikt voor elektrische apparaten. Deze veronderstelling is onjuist. Daarmee is immers geen sprake van gebruik van het merk teneinde voor elektrische apparaten afzet te vinden of te behouden. Voor zover Easygroup een soortgelijke redenering hanteert ten aanzien van haar overige merken, doet zij dat tevergeefs.
6.4.
Algemeen - depot te kwader trouw
6.4.1.
Een merk kan worden nietig verklaard wanneer de aanvrager bij indiening van de aanvrage te kwader trouw was (artikel 59 lid 1 sub b UMVo).
6.4.2.
Bij de beoordeling of er sprake is van een depot te kwader trouw dient rekening te worden gehouden met alle relevante factoren die het concrete geval kenmerken en die bestonden op het tijdstip van indiening van de aanvraag tot inschrijving van het teken als merk, en met name met:
- -
het feit dat de aanvrager weet of behoort te weten dat een derde in ten minste één lidstaat een gelijk of overeenstemmend teken gebruikt voor dezelfde of een soortgelijke waar of dienst, waardoor verwarring kan ontstaan met het teken waarvan inschrijving is aangevraagd;
- -
het oogmerk van de aanvrager om die derde het verdere gebruik van dit teken te beletten; en
- -
de omvang van de rechtsbescherming die het teken van de derde en het teken waarvan inschrijving is aangevraagd, genieten.13
6.4.3.
Bij de beoordeling van het bestaan van kwade trouw moet, zoals hiervoor is overwogen, tevens het oogmerk van de aanvrager op het tijdstip van de indiening van de merkaanvraag in aanmerking worden genomen. Een merkaanvraag zonder enig voornemen het merk te gebruiken voor de in de inschrijving aangeduide waren en diensten, levert een handeling te kwader trouw op indien de aanvrager van dat merk de bedoeling had om afbreuk te doen aan de belangen van derden op een wijze die niet strookt met de eerlijke gebruiken, dan wel om – zelfs zonder een derde in het bijzonder op het oog te hebben – een uitsluitend recht te verkrijgen voor andere doeleinden dan die welke vallen onder de functies van een merk.14 Het (subjectieve) oogmerk van de aanvrager moet op objectieve wijze worden vastgesteld.15
6.4.4.
De vorderingen van Bunq, voor zover gebaseerd op het leerstuk van het depot te kwader trouw, zijn gebaseerd op de stellingname dat voor een deel van de waren en diensten waarvoor de merken zijn gedeponeerd geldt dat Easygroup nooit van plan is geweest de merken daadwerkelijk voor die waren en diensten te gebruiken.
6.4.5.
Easygroup brengt daar tegenin dat het bij het aanvragen van een merk niet vereist is dat de aanvrager aantoont dat het gebruik van het te deponeren merk reeds is aangevangen of dat er al voorbereidingen zijn getroffen om met het gebruik van het te deponeren merk te starten. Dat brengt volgens Easygroup met zich mee dat het toegestaan (en gebruikelijk) is om een merk voor meerdere klassen te registreren, ook als er nog geen uitgewerkt plan voor gebruik is. Daarna heeft de merkhouder een periode van vijf jaar om het merk voor de ingeschreven waren en/of diensten te gaan gebruiken. Ook volgt nergens uit dat een merk moet aansluiten bij de huidige commerciële praktijk van de aanvrager, aldus nog steeds Easygroup.
6.4.6.
De rechtbank oordeelt in dit verband als volgt. De enkele omstandigheid dat een merk voor meerdere waren en diensten wordt gedeponeerd, zonder dat op het moment van de aanvrage de intentie bestond om de merken ook voor al die waren of diensten te gebruiken, levert als zodanig geen kwade trouw op in de zin van artikel 59 lid 1 sub b UMVo. Zoals overwogen, is van kwade trouw pas sprake als, naast de ontbrekende intentie om het merk te gaan gebruiken, de aanvrager van dat merk de bedoeling had om afbreuk te doen aan de belangen van derden op een wijze die niet strookt met de eerlijke gebruiken, dan wel om een uitsluitend recht te verkrijgen voor andere doeleinden dan die welke vallen onder de functies van een merk.
6.4.7.
Bunq heeft niet gesteld dat Easygroup de bedoeling heeft gehad om afbreuk te doen aan de belangen van derden, zodat de zaak zich beperkt tot de vraag of Easygroup merkaanvragen voor bepaalde waren en diensten heeft gedaan met het oogmerk – zonder een derde in het bijzonder op het oog te hebben – een uitsluitend recht te verkrijgen voor andere doeleinden dan die welke vallen onder de functies van een merk, met name de functie van herkomstaanduiding.
6.4.8.
Om te beoordelen of Easygroup dat oogmerk heeft gehad, dient de rechtbank rekening te houden met alle omstandigheden van het geval, waaronder de vraag of Easygroup de merken voor de betreffende waar of dienst heeft gebruikt, zij daartoe concrete plannen had of zij een redelijke verwachting had die merken in de toekomst te gaan gebruiken voor de betreffende diensten of waren.
6.6.
EASYCURRENCY (014365878)
6.6.1.
Bunq vordert primair nietigverklaring van het merk EASYCURRENCY wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, subsidiair vervallenverklaring wegens non-usus en meer subsidiair nietigverklaring wegens depot te kwader trouw.
6.6.2.
Het merk EASYCURRENCY staat ingeschreven voor de volgende waren en diensten:
9 Electrical apparatus and instruments, namely, money receiving and dispensing machines; electronic numeric displays; flat screens; automated banking machines; ticket terminals; automated cash machines; cash dispensing machines; cash registers; calculating machines; apparatus for processing card transactions and data relating thereto and for payment processing; apparatus for verifying data on magnetically encoded cards; magnetic cards; magnetically encoded and smart (programmable) cards; computer software, hardware and firmware; apparatus, instruments and media for recording, reproducing, carrying, storing, processing, manipulating, transmitting, broadcasting and retrieving publications, text, signals, software, information, data, code, sounds and images; audio and video recordings; audio recordings, video recordings, music, sounds, images, text, publications, signals, software, information, data and code provided via telecommunications networks, by online delivery and by way of the Internet and the world wide web; parts and fittings for the aforesaid goods.
36 Banking and financial services; computerised banking and financial services; provision of financial information; cash dispensing services; cheque and cash paying in services; rental, hire and leasing of equipment for processing financial cards and data relating thereto; processing of data relating to card transactions and other payment transactions; credit card, charge card, cash card, cheque guarantee card, payment card and debit card services; card and cash replacement services; provision of finance, money exchange and money transmission services; currency services, bureau de change services; foreign exchange services; information and advisory services relating to the aforesaid services; unsecured and secured personal loans, car financing, mortgages, ISA's and other investment funds, deposit accounts and credit card services; insurance services; monetary affairs, banking, banking services, real estate affairs; advice and consultancy relating to the aforesaid service
39 Transport; packaging and storage of goods; travel arrangement; travel information; provision of car parking facilities; transportation of goods, passengers and travelers by air, land, sea and rail; airline and shipping services; airport check-in services; arranging of transportation of goods, passengers and travelers by land and sea; airline services; baggage handling services; cargo handling and freight services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rental and hire of aircraft, vehicles and boats; chauffeur services; taxi services; bus services; coach services; rail services; airport transfer services; airport parking services; aircraft parking services; escorting of travelers; travel agency services; tourist office services; advisory and information services relating to the aforesaid services; information services relating to transportation services, travel information and travel booking services provided on-line from a computer database or the Internet
42 Developing and designing computer hardware, firmware and software for banking, self service banking systems, cash dispensers, automatic teller machines, terminal units, cash register terminals, information terminals, ticket terminals, portable computers provided with display and scanner, money receiving and dispensing machines; computer consultancy services in the field of automated payment services; computer consultancy services in respect of computer software relating to automated payment services; design, drawing and commissioned writing, all for the compilation of web pages on the Internet; posting, creating and maintaining websites for others; Internet services, consultancy and advice relating to the evaluation, choosing and implementation of computer software, firmware, hardware, information technology and of data-processing systems; rental and licensing of computer software, firmware and hardware; provision of information relating to technical matters and information technology; including but not limited to, all the aforesaid services provided via telecommunications networks, by online delivery and by way of the Internet and the world wide web; information, advisory and consultation services relating to all the aforesaid services including such services provided via the Internet
EASYCURRENCY – onderscheidend vermogen
6.6.3.
De rechtbank acht EASYCURRENCY beschrijvend voor alle diensten die verband houden met bancaire of financiële dienstverlening. Ook acht de rechtbank EASYCURRENCY beschrijvend ten aanzien van bepaalde diensten met betrekking tot het verstrekken van reisinformatie, aangezien dit verband kan houden met informatie over buitenlandse valuta. Tot slot moet EASYCURRENCY beschrijvend worden geacht voor waren die verband houden met betaaldiensten (pinautomaten, chipkaarten en dergelijke).
6.6.4.
Voor zover Easygroup betoogt dat EASYCURRENCY niet beschrijvend is voor (een deel van de) diensten in klasse 36 omdat het om, zoals zij stelt, complexe en voor de consument moeilijk te doorgronden diensten zou gaan, faalt dat betoog. In de eerste plaats geldt voor veel van de genoemde diensten dat deze voor de gemiddelde consument zeer goed te doorgronden zijn, zoals bijvoorbeeld “credit card, bureau de change services, car financing en mortgages”. Voor andere diensten, zoals “rental, hire and leasing of equipment for processing financial cards and data relating thereto” geldt dat de gemiddelde consument bezwaarlijk als het relevante publiek kan worden beschouwd. Dergelijke diensten zijn in de regel bestemd voor professionele verleners van financiële diensten, die wel degelijk in staat zijn de betekenis daarvan te begrijpen.
6.6.5.
EASYCURRENCY is naar het oordeel van de rechtbank niet voor alle van de bovengenoemde waren en diensten beschrijvend, en heeft derhalve wel onderscheidend vermogen ten aanzien van de volgende waren en diensten:
9 flat screens; apparatus, instruments and media for recording, reproducing, carrying, storing, processing, manipulating, transmitting, broadcasting and retrieving publications, text, signals, software, information, data, code, sounds and images; audio and video recordings; audio recordings, video recordings, music, sounds, images, text, publications, signals, software, information, data and code provided via telecommunications networks, by online delivery and by way of the Internet and the world wide web; parts and fittings for the aforesaid goods.
39 Transport; packaging and storage of goods; provision of car parking facilities; transportation of goods, passengers and travelers by air, land, sea and rail; airline and shipping services; airport check-in services; arranging of transportation of goods, passengers and travelers by land and sea; airline services; baggage handling services; cargo handling and freight services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rental and hire of aircraft, vehicles and boats; chauffeur services; taxi services; bus services; coach services; rail services; airport transfer services; airport parking services; aircraft parking services; escorting of travelers; travel agency services; tourist office services; advisory and information services relating to the aforesaid services; information services relating to transportation services;
42 Design, drawing and commissioned writing, all for the compilation of web pages on the Internet; posting, creating and maintaining websites for others; Internet services, consultancy and advice relating to the evaluation, choosing and implementation of computer software, firmware, hardware, information technology and of data-processing systems; rental and licensing of computer software, firmware and hardware; provision of information relating to technical matters and information technology; including but not limited to, all the aforesaid services provided via telecommunications networks, by online delivery and by way of the Internet and the world wide web; information, advisory and consultation services relating to all the aforesaid services including such services provided via the Internet
EASYCURRENCY – inburgering
6.6.6.
Ten aanzien van de wijze waarop het merk EASYCURRENCY is gebruikt, wijst Easygroup op het volgende:
6.6.7.
Deze gegevens zeggen (voor zover toegelicht) concreet niets over de duur van het gebruik van het merk, het marktaandeel van het merk, de intensiteit en de geografische spreiding van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, dan wel het percentage van de betrokken kringen dat de waar op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. De stelling dat EASYCURRENCY is ingeburgerd, is daarmee onvoldoende onderbouwd.
EASYCURRENCY – normaal gebruik
6.6.8.
Uit de overgelegde gegevens blijkt (voor zover toegelicht) dat Easygroup het merk EASYCURRENCY heeft gebruikt voor bepaalde betaaldiensten (‘travel cash, money transfers, currency cards’). Van enig gebruik van het merk in de Unie gedurende een ononderbroken periode van vijf jaar om afzet te vinden of te behouden voor de waren en diensten die onder r.o. 6.6.5 staan vermeld, voor zover niet door Easygroup is erkend dat zij het merk daarvoor niet heeft gebruikt, is echter geen sprake. Zoals reeds overwogen in r.o. 6.3.4, het enkele feit dat een daar vermelde waar of dienst betrokken is bij de diensten die Easygroup aanbiedt onder het merk EASYCURRENCY, betekent niet dat het merk ook voor de daar vermelde dienst normaal is gebruikt.
6.6.9.
De slotsom is dat het merk EASYCURRENCY nietig zal worden veklaard, uitgezonderd voor de waren vermeld in r.o. 6.6.5, en dat het voor de daarin vermelde waren en diensten vervallen zal worden verklaard.
6.7.
easyMoney (015729891)
6.7.1.
Bunq vordert primair nietigverklaring van het merk easyMoney wegens gebrek aan onderscheidend vermogen en subsidiair nietigverklaring wegens depot te kwader trouw.
6.7.2.
Het merk easyMoney is ingeschreven voor de volgende waren en diensten:
9 Flat screens; ticket terminals; cash registers; calculating machines; apparatus, instruments and media for recording, reproducing, carrying, storing, processing, manipulating, transmitting, broadcasting and retrieving publications, sounds and images; audio and video recordings; audio recordings, video recordings, music, sounds, images, publications; parts and fittings for the aforesaid goods.
16 Printed matter and publications; books, manuals, pamphlets, newsletters, brochures, albums, newspapers, magazines and periodicals; tickets, vouchers, coupons and travel documents; documents, tickets and publications, all relating to travel arranged by means of the world-wide web; travel documents folders; travel guide books, playing cards; identity cards; labels; posters, postcards, stationery, writing instruments, wrapping materials, calendars, diaries, photographs, gift cards and greetings cards; badges (made from cardboard and paper); instructional and teaching material; promotional and advertising material; signs of paper or cardboard.
36 Real estate affairs; advice and consultancy relating to the aforesaid services.
39 Transport; packaging and storage of goods; travel arrangement; travel information; provision of car parking facilities; transportation of goods, passengers and travelers by air, land, sea and rail; airline and shipping services; airport check-in services; arranging of transportation of goods, passengers and travelers by land and sea; airline services; baggage handling services; cargo handling and freight services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rental and hire of aircraft, vehicles and boats; chauffeur services; taxi services; bus services; coach services; rail services; airport transfer services; airport parking services; aircraft parking services; escorting of travelers; travel agency services; tourist office services; advisory and information services relating to the aforesaid services;
easyMoney – onderscheidend vermogen
6.7.3.
De rechtbank acht easyMoney beschrijvend voor alle diensten die verband houden met bancaire of financiële dienstverlening. Ook acht de rechtbank easyMoney beschrijvend ten aanzien van bepaalde diensten met betrekking tot het verstrekken van reisinformatie, aangezien dit verband kan houden met informatie over buitenlandse valuta. Verder is easyMoney beschrijvend voor real estate services omdat dat verband kan houden met het (makkelijk) verdienen van geld. easyMoney is niet voor alle van de bovengenoemde waren en diensten beschrijvend, en heeft derhalve wel onderscheidend vermogen ten aanzien van de volgende waren en diensten:
9 Flat screens; apparatus, instruments and media for recording, reproducing, carrying, storing, processing, manipulating, transmitting, broadcasting and retrieving publications, sounds and images; audio and video recordings; audio recordings, video recordings, music, sounds, images, publications; parts and fittings for the aforesaid goods.
16 Printed matter and publications; books, manuals, pamphlets, newsletters, brochures, albums, newspapers, magazines and periodicals; travel guide books, playing cards; identity cards; labels; posters, postcards, stationery, writing instruments, wrapping materials, calendars, diaries, photographs, gift cards and greetings cards; badges (made from cardboard and paper); promotional and advertising material; signs of paper or cardboard.
39 Transport; packaging and storage of goods; provision of car parking facilities; transportation of goods, passengers and travelers by air, land, sea and rail; airline and shipping services; airport check-in services; arranging of transportation of goods, passengers and travelers by land and sea; airline services; baggage handling services; cargo handling and freight services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rental and hire of aircraft, vehicles and boats; chauffeur services; taxi services; bus services; coach services; rail services; airport transfer services; airport parking services; aircraft parking services; escorting of travelers;
6.7.4.
Ten aanzien van de wijze waarop het merk easyMoney is gebruikt, wijst Easygroup op het volgende:
6.7.5.
Easygroup heeft geen gegevens overgelegd die concreet iets zeggen over de duur van het gebruik van het merk, het marktaandeel van het merk, de intensiteit en de geografische spreiding van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, dan wel het percentage van de betrokken kringen dat de waar op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. De omzetgegevens die Easygroup heeft overgelegd, bieden onvoldoende aanknopingspunten om de mate waarin het relevante publiek easMoney als merk percipieert, te kunnen vaststellen. De stelling dat easyMoney is ingeburgerd als merk voor de waren en diensten waarvoor dat merk beschrijvend is te achten, is daarmee onvoldoende onderbouwd.
easyMoney – depot te kwader trouw?
6.7.6.
Ten aanzien van de waren en diensten waarvoor easyMoney niet beschrijvend is, stelt Bunq dat Easygroup nooit van plan is geweest het merk voor die waren en diensten te gebruiken en er ook geen commerciële logica bestond voor die depots. Haar stelling komt erop neer dat Easygroup het merk easyMoney alleen gebruikt (of wil gaan gebruiken) voor waren en diensten die te relateren zijn aan geld en financiële dienstverlening.
6.7.7.
Easygroup betoogt in dit verband dat Bunq geen concrete punten heeft aangedragen waaruit de kwade trouw zou volgen wat betreft dit merk. Het is volgens Easygroup aan Bunq om aan te tonen dat de merken zijn aangevraagd met de bedoeling om een uitsluitend recht te verkrijgen voor andere doeleinden dan die welke vallen onder de wezenlijke functies van een merk. Het is dus niet vereist dat Easygroup laat zien dat zij voorafgaande aan de merkaanvraag reeds een concreet en uitgewerkt (commercieel) plan had voor het gebruik van het merk easyMoney. Bij gebreke van concrete stellingen dient de vordering van Bunq op grond van depot te kwader trouw afgewezen te worden, aldus Easygroup.
6.7.8.
De rechtbank oordeelt hierover als volgt. Easygroup brengt terecht naar voren dat de stelplicht en bewijslast ten aanzien van de feiten die aan haar vordering tot nietigverklaring van het merk easyMoney merk wegens depot te kwader trouw, op Bunq rusten. De rechtbank volgt haar echter niet in haar betoog dat Bunq op dit punt geen concrete stellingen naar voren heeft gebracht. Bunq heeft immers beredeneerd dat voor waren en diensten die niet aan geld zijn gerelateerd, er geen voornemen of commerciële logica heeft bestaan voor het deponeren van het merk easyMoney voor die waren en diensten. Dat is naar het oordeel van de rechtbank een voldoende concrete stelling die vraagt om een gemotiveerde betwisting van de zijde van Easygroup. Aan die betwisting kunnen in dit geval niet al te hoge eisen worden gesteld. Het is immers voldoende dat Easygroup met een plausibele verklaring komt dat zij een redelijke verwachting had die merken in de toekomst te gaan gebruiken voor de betreffende diensten of waren.
6.7.9.
Een dergelijke verklaring geeft Easygroup echter niet, terwijl ten aanzien van de in r.o. 6.7.3. genoemde waren en diensten de commerciële logica op zijn minst twijfelachtig is. Zo is het, bijvoorbeeld, niet evident dat Easygroup een redelijke verwachting had het merk easyMoney in de toekomst te gaan gebruiken voor “flat screens”, “baggage handling services” of “travel guide books”. Voor zover die commerciële logica er wel is geweest, heeft Easygroup die niet onderbouwd, anders dan in zijn algemeenheid te stellen dat Easygroup een zeer breed scala aan diensten aanbiedt en dat gezien de enorme expansiedrift en het wijde scala aan producten/diensten van Easygroup de merkregistraties logisch verklaarbaar en commercieel logisch zijn.
6.7.10.
Daarmee heeft Easygroup de stellingen van Bunq onvoldoende gemotiveerd betwist, zodat moet worden geconcludeerd dat Easygroup het merk easyMoney te kwader trouw voor de in r.o. 6.7.3. (cursief) genoemde waren en diensten heeft gedeponeerd.
6.7.11.
De slotsom is dat het merk easyMoney nietig zal worden verklaard.
6.9.
EASYBUS (10735561)
6.9.1.
Bunq vordert nietigverklaring van het merk EASYBUS wegens gebrek aan onderscheidend vermogen.
6.9.2.
Easygroup heeft het merk EASYBUS laten registreren voor de volgende waren en diensten:
39 Transport; packaging and storage of goods; travel arrangement; travel information; provision of car parking facilities; transportation of goods, passengers and travelers by air, land, sea and rail; airline and shipping services; airport check-in services; arranging of transportation of goods, passengers and travelers by land and sea; airline services; baggage handling services; cargo handling and freight services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rental and hire of aircraft, vehicles and boats; chauffeur services; taxi services; bus services; coach transport services; rail services; airport transfer services; airport parking services; aircraft parking services; escorting of travelers; travel agency services; tourist office services; advisory and information services relating to the aforesaid services; information services relating to transportation services, travel information and travel booking services provided on-line from a computer database or the Internet.
EASYBUS – onderscheidend vermogen
6.9.3.
De rechtbank acht de aanduiding EASYBUS beschrijvend voor alle waren en diensten die verband houden met voertuigen die als een bus kunnen worden aangemerkt en met het transport van personen of goederen met een bus. EASYBUS is niet voor alle van de bovengenoemde waren en diensten beschrijvend, en heeft derhalve wel onderscheidend vermogen ten aanzien van de volgende waren en diensten:
39 packaging and storage of goods; airport check-in services; airline services; chartering of aircraft; rail services;
6.9.4.
Het intensieve gebruik van EASYBUS voor de waren en diensten waarvoor dat merk beschrijvend moet worden geacht, moet volgens Easygroup blijken uit de door haar overgelegde:
6.9.5.
Uit geen van de overgelegde stukken blijkt de duur van het gebruik van het merk, het marktaandeel van het merk, de intensiteit en de geografische spreiding van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, dan wel het percentage van de betrokken kringen dat de waar op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. De omzetgegevens die Easygroup heeft overgelegd bieden onvoldoende aanknopingspunten om de mate waarin het relevante publiek EASYBUS als merk percipieert, te kunnen vaststellen. Een door Easygroup zelf gepubliceerd boek over haar geschiedenis kan evenmin dienen als bewijs voor de stelling dat EASYBUS is ingeburgerd. De stelling dat EASYBUS is ingeburgerd is daarmee onvoldoende onderbouwd.
6.9.6.
De conclusie is dat het merk EASYBUS nietig zal worden verklaard, uitgezonderd voor de waren vermeld in r.o. 6.9.3.
6.10.
EASYCAR (10735553)
6.10.1.
Bunq vordert nietigverklaring van het merk EASYCAR wegens gebrek aan onderscheidend vermogen.
6.10.2.
Het merk EASYCAR staat ingeschreven voor de volgende waren en diensten:
39 Transport; packaging and storage of goods; travel arrangement; travel information; provision of car parking facilities; transportation of goods, passengers and travelers by air, land, sea and rail; airline and shipping services; airport check-in services; arranging of transportation of goods, passengers and travelers by land and sea; airline services; baggage handling services; cargo handling and freight services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rental and hire of aircraft, vehicles and boats; chauffeur services; taxi services; bus services; coach transport services; rail services; airport transfer services; airport parking services; aircraft parking services; escorting of travelers; travel agency services; tourist office services; advisory and information services relating to the aforesaid services; information services relating to transportation services, travel information and travel booking services provided on-line from a computer database or the Internet.
EASYCAR – onderscheidend vermogen
6.10.3.
De rechtbank acht EASYCAR beschrijvend voor waren en diensten die verband houden met autovoertuigen. EASYCAR is niet beschrijvend met betrekking tot de volgende waren en diensten:
39 packaging and storage of goods; airport check-in services; airline services; baggage handling services; arranging, operating and providing facilities for cruises, tours, excursions and vacations; chartering of aircraft; rail services; escorting of travelers; travel agency services; tourist office services; advisory and information services relating to the aforesaid services;
6.10.4.
Het gebruik van EASYCAR moet volgens Easygroup blijken uit de door haar overgelegde:
6.10.5.
Deze stukken geven geen concrete informatie over de duur van het gebruik van het merk, het marktaandeel van het merk, de intensiteit en de geografische spreiding van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, dan wel het percentage van de betrokken kringen dat de waar op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. De omzetgegevens die Easygroup heeft overgelegd bieden onvoldoende aanknopingspunten om de mate waarin het relevante publiek EASYCAR als merk percipieert, te kunnen vaststellen. Een door Easygroup zelf gepubliceerd boek over haar geschiedenis kan evenmin dienen als bewijs voor de stelling dat EASYCAR is ingeburgerd. De stelling dat EASYCAR is ingeburgerd is daarmee onvoldoende onderbouwd.
6.10.6.
De conclusie is dat het merk EASYCAR nietig zal worden verklaard, uitgezonderd voor de waren vermeld in r.o. 6.10.3.
6.12.
Easygroup heeft het merk EASYCOFFEE ingeschreven voor de volgende waren en diensten:
30 Sugar, rice, tapioca, sago, flour and preparations made from cereals; bread, pastry and confectionery, ices; honey; treacle; yeast, baking-powder; salt; mustard; vinegar, sauces (condiments); spices; ice; fruit sauces; baked goods, namely, muffins, scones, biscuits, cookies, pastries, pies, pasties and breads, sandwiches and granola; snack foods; prepared meals; ice cream, frozen confectionery; chocolate, candy and confections.
35 Advertising; business management; business administration; office functions; retail services connected with the sale of meat, fish, poultry and game, preserved fruits, dried fruits, cooked fruits, dried vegetables, cooked vegetables, products containing fruits, fruit desserts, jellies, jams, compotes, yoghurt, yoghurt based products, vegetable and fruit based snack foods, fruit puree and pulp, dairy products, milk shakes, snack foods, prepared meals, sugar, rice, tapioca, sago, preparations made from cereals, bread, pastry and confectionery, ices, fruit sauces, baked goods, namely, muffins, scones, biscuits, cookies, pastries, pies, pasties and breads, sandwiches and granola, ice cream, frozen confectionery, chocolate, candy and confections, beers, mineral and aerated waters and other non-alcoholic drinks, fruit drinks and fruit juices, syrups and other preparations for making beverages, mugs, cups, flasks, tumblers, plates, cutlery, aprons, clothing, footwear and headgear, napkins, serviettes, newspapers, paper, magazines and printed materials.
43 Temporary accommodation.
6.12.1.
Easygroup stelt het merk EASYCOFFEE normaal te gebben gebruikt. Dit volgt volgens haar uit het volgende:
- -
Er zijn significante bedragen gemoeid met de exploitatie van het merk;
- -
Het concept waarmee het merk wordt uitgerold heeft verschillende nominaties voor awards ontvangen;
- -
De website is al geruime tijd beschikbaar voor het publiek;
- -
De franchise brochure van easyCoffee; en
- -
Nieuwsberichten over easyCoffee.
6.12.2.
Meer specifiek wijst Easygroup op het volgende:
- -
Veel van de betreffende waren in klasse 30 (brood, suiker, bakkerswaren, gebakken producten, siropen en stropen, rijsmiddelen, zout, mosterd en dergelijke) worden in de EASYCOFFEE-winkels verkocht of vormen een ingrediënt van de producten die daar worden verkocht.;
- -
Ten aanzien van klasse 35 wijst Easygroup op het feit dat zij met licentie- en franchisemodellen werkt. Ze biedt “signage” en design diensten aan haar fanchisenemers aan, alsmede administratieve ondersteuning. Daarnaast exploiteert zij EASYCOFFEE--koffieautomaten. Ook exploiteert zij onder de naam EASYCOFFEE detailhandel vestigingen voor de verkoop van de in de merkinschrijving genoemde (etens)waren; en
- -
Easygroup assisteert haar (potentiële) licentienemers in het vinden van geschikte locaties en biedt bestaande locaties aan aan nieuwe uitbaters, zodat sprake is van gebruik voor tijdelijke huisvesting (klasse 43).
6.12.3.
Bunq betoogt dat Easygroup met het voorgaande onvoldoende heeft aangetoond dat zij het merk normaal heeft gebruikt omdat (samengevat):
- -
Het gebruik alleen heeft plaatsgevonden in het Verenigd Koninkrijk en dus niet binnen de Europese Unie;
- -
De verkoop van een product vanuit een EASYCOFFEE-vestiging niet automatisch impliceert dat daarmee het merk EASYCOFFEE voor dat product is gebruikt;
- -
De omvang van het gebruik niet blijkt uit het overgelegde bewijs;
- -
Dat Easygroup koffieautomaten exploiteert, niet blijkt uit het overgelegde bewijs en wordt betwist; en
- -
De activiteiten die Easygroup noemt niet vallen onder de betreffende dienstenklassen, dan wel onvoldoende blijken uit de overgelegde stukken.
6.12.4.
De rechtbank constateert, met Bunq, dat het gebruik van het merk EASYCOFFEE zich heeft beperkt tot het Verenigd Koninkrijk. De rechtbank gaat echter niet mee met de stelling van Bunq dat dit gebruik, als gevolg van de Brexit, niet relevant is voor de vraag of het merk normaal is gebruikt. Dat gaat immers alleen op voor zover het gaat om gebruik dat heeft plaatsgevonden na 31 december 2020. Gebruik dat dateert van voor die periode heeft te gelden als gebruik in de Europese Unie.17
6.12.5.
De volgende vraag is dan of gebruik dat zich heeft beperkt tot het Verenigd Koninkrijk, geldt als normaal gebruik in de Europese Unie. Uit de rechtspraak van het Hof van Justitie volgt dat gebruik in één lidstaat normaal gebruik in de Europese Unie kan opleveren.18 Dit is echter geen automatisme; het hof overweegt immers:
“50. Ook al kan redelijkerwijs worden verwacht dat een gemeenschapsmerk, aangezien het in territoriaal opzicht een ruimere bescherming geniet dan een nationaal merk, op een groter grondgebied wordt gebruikt dan het grondgebied van één enkele lidstaat om van een „normaal gebruik” te kunnen spreken, het is in bepaalde omstandigheden evenwel niet uitgesloten dat de markt van de waren of diensten waarvoor een gemeenschapsmerk is ingeschreven, zich in de praktijk slechts tot het grondgebied van één enkele lidstaat uitstrekt. In een dergelijk geval kan het gebruik van een gemeenschapsmerk op dit grondgebied voldoen aan de voorwaarden van zowel normaal gebruik van een gemeenschapsmerk als normaal gebruik van een nationaal merk.”
6.12.6.
Wil gebruik in één lidstaat normaal gebruik in de Europese Unie opleveren, dient er dus sprake te zijn van “bepaalde omstandigheden”. Ontbreken die omstandigheden, dan levert gebruik in één lidstaat geen normaal gebruik op.
6.12.7.
Het is vaste rechtspraak dat de bewijslast ten aanzien van de vraag of een merk normaal is gebruikt, op de merkhouder rust.19 Dit betekent dat het ook aan de merkhouder is, die zich beroept op gebruik in slechts één lidstaat, om de omstandigheden te stellen en (zo nodig) te bewijzen die meebrengen dat dat gebruik ook normaal gebruik in de Europese Unie oplevert. Dit heeft Easygroup echter nagelaten. Het gevolg daarvan is dat niet is gebleken dat het merk EASYCOFFEE normaal is gebruikt in de Europese Unie en dat het dus vervallen zal worden verklaard.
6.13.
EASYHOTEL (10736496)
6.13.1.
Bunq vordert primair nietigverklaring van het merk EASYHOTEL wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, subsidiair vervallenverklaring wegens non-usus en meer subsidiair nietigverklaring wegens depot te kwader trouw.
6.13.2.
Het merk EASYHOTEL staat ingeschreven voor de volgende diensten:
43 Temporary accommodation; provision of holiday accommodation; booking and reservation services for holiday accommodation; hotel services; hotel reservation services.
EASYHOTEL – onderscheidend vermogen
6.13.3.
Voor deze diensten is de aanduiding EASYHOTEL naar het oordeel van de rechtbank geheel beschrijvend.
6.13.4.
Voor zover Easygroup stelt dat EASYHOTEL is ingeburgerd, geldt het volgende.
6.13.5.
Easygroup onderbouwt haar stelling dat EASYHOTEL zou zijn ingeburgerd op de volgende omstandigheden:
- Er bestaan hotels met de naam EASYHOTEL in Londen, Glasgow, Sofia, Praag, Berlijn, Frankfurt, Boedapest, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Edinburgh, Barcelona20.
- Met het merk EASYHOTEL wordt jaarlijks een omzet gerealiseerd van meer dan € 30 miljoen;
6.13.6.
Hoewel deze gegevens iets zeggen over de geografische spreiding van het merk, heeft Easygroup geen gegevens overgelegd (of voldoende toegelicht) die concreet iets zeggen over de duur van het gebruik van het merk, het marktaandeel van het merk, de intensiteit van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, dan wel het percentage van de betrokken kringen dat de waar op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. De omzetgegevens die Easygroup heeft overgelegd bieden onvoldoende aanknopingspunten om de mate waarin het relevante publiek EASYHOTEL als merk percipieert, te kunnen vaststellen. Een door Easygroup zelf gepubliceerd boek over haar geschiedenis kan evenmin dienen als bewijs voor de stelling dat EASYHOTEL is ingeburgerd. De stelling dat EASYHOTEL is ingeburgerd is daarmee onvoldoende onderbouwd. Het merk EASYHOTEL zal daarom nietig worden verklaard.
6.14.
easy (1976679) en easy (018004502)
6.14.1.
Bunq vordert primair nietigverklaring van het merk easy (1976679) wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, subsidiair vervallenverklaring wegens non-usus en meer subsidiair nietigverklaring wegens depot te kwader trouw.
6.14.2.
Bunq vordert primair nietigverklaring van het merk easy (018004502) wegens gebrek aan onderscheidend vermogen, subsidiair nietigverklaring wegens depot te kwader trouw.
easy en easy – onderscheidend vermogen
6.14.3.
Uit hetgeen de rechtbank heeft overwogen in onderdeel 6.2 met betrekking tot het onderscheidend vermogen van het woord “easy” en ten aanzien van de beeldelementen (witte letters op een oranje achtergrond), volgt dat het woordmerk easy en het woord/beeldmerk “easy” beschrijvend zijn voor alle waren en diensten.
easy en easy - inburgering
6.14.4.
Verder heeft Easygroup geen gegevens overgelegd (althans voldoende toegelicht) die concreet iets zeggen over de duur van het gebruik van de merken, het marktaandeel van het merk, de intensiteit en de geografische spreiding van het gebruik van dit merk, de hoogte van de reclamekosten van de onderneming voor het merk, dan wel het percentage van de betrokken kringen dat de waar op basis van het merk als afkomstig van een bepaalde onderneming identificeert. De stelling dat het woordmerk easy en het woord/beeldmerk easy zijn ingeburgerd, is daarmee onvoldoende onderbouwd.
6.14.5.
Deze merken zullen nietig worden verklaard.
6.15.
EASYJET (1232909 en 10584001)
6.15.1.
Bunq vordert nietigverklaring van de merken EASYJET wegens gebrek aan onderscheidend vermogen.
6.15.2.
Het merk EASYJET (1232909) is ingeschreven voor de volgende waren en diensten:
29 Prepared meals; snacks and snack foods.
30 Prepared meals; snacks and snack foods.
39 Transportation of passengers and travellers by air; airline services.
42 Provision of food and drink; catering; consultancy and advice relating to travel services.
Het merk EASYJET (10584001) is (na beperking door de kamer van beroep van het Bureau) ingeschreven voor de volgende waren en diensten:
35 Retail services connected with the sale of food and drink, preparations and substances for use in the care and appearance of the hair, lips, face, skin, nails and eyes, cosmetics, perfumes, fragrances, colognes and scents, sun-screening and tanning preparations, sunglasses, jewelry, watches, purses, purses, wallets, pouches and handbags; games
39 Transport of passengers and travellers by air; travel arrangement; travel information; transportation of passengers and travellers by air; airline services; airport check-in services; airline services, baggage handling services; advisory and information services relating to the aforesaid services; information services relating to transportation services, travel information and travel booking services provided on-line from a computer database or the Internet
43 Services for providing food and drink.
EASYJET – onderscheidend vermogen
6.15.3.
De rechtbank acht EASYJET beschrijvend voor waren en diensten die verband houden met reizen en in het bijzonder transport per vliegtuig. EASYJET is niet beschrijvend met betrekking tot de volgende waren en diensten:
29 Prepared meals; snacks and snack foods.
30 Prepared meals; snacks and snack foods.
42 Provision of food and drink; catering;
35 Retail services connected with the sale of food and drink, preparations and substances for use in the care and appearance of the hair, lips, face, skin, nails and eyes, cosmetics, perfumes, fragrances, colognes and scents, sun-screening and tanning preparations, sunglasses, jewelry, watches, purses, purses, wallets, pouches and handbags; games
43 Services for providing food and drink.
6.15.4.
Ter ondersteuning van haar stelling dat het merk EASYJET is ingeburgerd, wijst Easygroup op (onder meer) de volgende omstandigheden:
- -
met het merk EASYJET wordt een omzet gegenereerd van GBP 1,3 miljard in 2004 tot GBP 6,4 miljard in 2019;
- -
EASYJET is een beursgenoteerde onderneming;
- -
EASYJET heeft een marktaandeel van 5% en is de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Europa;
- -
het merk wordt al gebruikt sinds 1995;
- -
met het merk EASYJET zijn meerdere prijzen gewonnen;
- -
er bestaan uitgebreide Wikipediapagina’s over EASYJET;
- -
EASYJET heeft met 320 vliegtuigen ruim 68 miljoen passagiers vervoerd in 2017;
- -
EASYJET is actief op meer dan 1.000 routes en vliegt op 160 luchthavens wereldwijd en op luchthavens in vrijwel alle lidstaten van de Europese Unie.
6.15.5.
De juistheid van de hierboven genoemde statistieken is door Bunq betwist omdat Easygroup daarvoor volgens Bunq geen controleerbaar bewijs heeft overgelegd.
6.15.6.
De rechtbank is van oordeel dat uit de door Easygroup naar voren gebrachte gegevens afdoende is gebleken dat het merk EASYJET door intensief gebruik onderscheidend vermogen heeft gekregen. Easygroup baseert zich voor een belangrijk deel op de door haar overgelegde jaarrapportages. Nu het hier gaat om rapportages van een beursgenoteerde onderneming, welke rapportages door een externe accountant worden gecontroleerd, mag ervan worden uitgegaan dat de daarin genoemde cijfers juist zijn.
6.15.7.
Dat het marktaandeel van EASYJET gelijk is aan 5% en dat zij de op een na grootste aanbieder in Europa is, baseert Easygroup op de gegevens die zijn te vinden op de website van Eurocontrol, een organisatie waarin 41 Europese landen samenwerken om Europese luchtvaart te ondersteunen. De rechtbank heeft geen reden om te twijfelen aan de juistheid van deze informatie.
6.15.8.
Gezien deze statistieken, moet er van worden uitgegaan dat een aanzienlijk deel van de consumenten in Europa bekend is met het merk EASYJET en dat een substantieel deel van de Europese consumenten de aanduiding EASYJET als merk zal herkennen.