Bij brief van 28 april 2016 heeft mr. Van de Wetering, kantoorgenoot van mr. Haverkort voornoemd, daartegen bezwaar gemaakt. In die brief is onder meer het volgende vermeld:
“Kennelijk beschouwt de provincie een evaluatierapport niet als beleidsadvies. Dat blijkt ook uit de
opmerking in de brief van 20 april j.l. dat volgens de provincie geen sprake is van aan AT Osborne toe te schrijven strategisch beleidsadvies.
Dat sprake is van een evaluatierapport, betekent echter niet dat geen sprake is van een beleidsadvies,
of volledig: van “een complexe opdracht voor een beleidsadvies inclusief onderzoek op strategisch
politiek-bestuurlijk niveau voor een overheidsorgaan”, zoals vereist op grond van kerncompetentie K1.
De door AT Osborne uitgevoerde beleidsevaluatie bevat onder meer analyses die hieraan wel degelijk
voldoen. Bovendien heeft de provincie in antwoord 105 van NvI 2 desgevraagd toegelicht wat onder
“beleidsadvies” verstaan wordt. Op grond van antwoord 105 wordt onder beleidsadvies niet alleen
advies ten aanzien van het te voeren beleid verstaan, maar eveneens advies ten aanzien van het
“gevoerde beleid”. Dat laatste wordt expliciet genoemd in antwoord 105.
Een beleidsevaluatie zoals ingediend als referentie voor K1 bevat onmiskenbaar onder meer advies ten aanzien van het gevoerde beleid. Er is dus wel degelijk sprake van een beleidsadvies als bedoeld in kerncompetentie K1.
Overigens heeft AT Osborne op basis van haar analyses ook wel degelijk aanbevelingen voor de
toekomst gedaan. Vanwege de politieke context en gevoeligheid zijn die niet in het eindrapport
opgenomen.
Namens de combinatie verzoek ik de provincie dan ook het voornemen tot afwijzing van de aanmelding van de combinatie te herzien en de combinatie alsnog als 8e Partij uit te nodigen voor de
inschrijvingsfase. Momenteel zijn namelijk slechts zeven in plaats van acht partijen uitgenodigd, zodat nadere ranking op basis van de selectiecriteria kennelijk niet nodig is.”