a. Partijen hebben met ingang van 1 juni 2010 een agentuurovereenkomst (hierna: de agentuurovereenkomst) gesloten.
“(…)
Artikel 2: Producten en regio:
Lid 1: De agent zal voor de principaal bemiddelen in de verkoop van de volgende producten uit het assortiment van de principaal: bikecap, boxcap, hands.
(…)
Lid 3: De agent zal op basis van exclusiviteit werkzaam zijn in heel Duitsland.
(…)
Lid 5: Het is aan de agent verboden om buiten het in lid 3 genoemd gebied werkzaam te zijn.
Artikel 3: Provisie
Lid 1: De agent zal onder aftrek van eventuele betalingskortingen een provisie genieten van 10% van de verkoopprijs (exclusief BTW) over alle verkopen welke door tussenkomst van de agent tot stand zijn gekomen in het gebied als bedoeld in artikel 2 lid 3.
Lid 2: De agent heeft ook recht op provisie over leveringen aan afnemers in het gebied als bedoeld in artikel 2 lid 3, die zonder tussenkomst van de agent rechtstreeks een bestelling hebben gedaan bij de principaal
(…)
Artikel 11: Verplichtingen bij beëindiging
(…)
Lid 3: De agent heeft na beëindiging van deze overeenkomst recht op de volledige provisie voor die orders die binnen 6 maanden na het beëindigen van de overeenkomst worden geplaatst en die zonder tussenkomst van een andere handelsagent tot stand zijn gekomen.
Lid 4: De agent heeft na beëindiging van deze overeenkomst recht op een klantenvergoeding als bedoeld in artikel 7:442 BW voor zover hij voldoet aan de in dat artikel opgenomen criteria.
(…)
Artikel 13: Toepasselijk recht
Lid 1: Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
Lid 2: Alle geschillen voortvloeiende uit deze overeenkomst zullen worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van het arrondissement waar de agent feitelijk bij het aangaan van de overeenkomst is gevestigd.
(…)”
BikeCap heeft de agentuurovereenkomst tegen 31 mei 2012 opgezegd.
Bij factuur van 19 juni 2012 heeft Agentuur SL € 20.024,19 wegens klantenvergoeding aan BikeCap in rekening gebracht. BikeCap heeft deze factuur niet voldaan.