3.5.
Beoordeling en bepaling EMVI
(…)
De maximaal te behalen fictieve korting voor het Plan van Aanpak is € 10.000.000,00. (…)
De economisch meest voordelige inschrijving is die inschrijving die voor het totaal van de onderdelen prijs en kwaliteit de laagste fictief inschrijvingsprijs heeft.
Deze wordt als volgt bepaald:
Fictieve inschrijvingsprijs = inschrijvingsprijs – fictieve korting.
(…)
In de bijlagen
Bijlage 2
Inschrijvingsstaat
INSCHRIJVINGSSTAAT
PROJECT
: Verhoging Hoornbrug, Verbetering Leefbaarheid Haagweg, Verbreding Tramlijn 15
CONTRACTDEEL
: Integrale projectkosten
Kosten
Object
Kosten per onderdeel [in Euro’s exclusief btw]
Projectmanagement en Projectbeheersing
Projectmanagement en Projectbeheersing
P10
n.v.t.
€
Kwaliteit
P11
n.v.t.
€
Tijd
P12
n.v.t.
€
Geld
P13
n.v.t.
€
Informatie
P14
n.v.t.
€
Organisatie
P15
n.v.t.
€
Risico’s
P16
n.v.t.
€
Veiligheid en gezondheid
P17
n.v.t.
€
Omgeving
Vergunningen
P21
n.v.t.
€
Kabels en Leidingen
P22
n.v.t.
€
Conventionele explosieven
P23
n.v.t.
€
Archeologie
P24
n.v.t.
€
Communicatie
P25
n.v.t.
€
Verkeer
P26
n.v.t.
€
Vrijkomende materialen
P27
n.v.t.
€
Staartkosten
Algemene kosten
… %
Uitvoeringskosten
… %
Winst en Risico
… %
Subtotaal INTEGRALE PROJECTKOSTEN €
Excl. BTW
INSCHRIJVINGSSTAAT
PROJECT
: Verhoging Hoornbrug, Verbetering Leefbaarheid Haagweg, Verbreding Tramlijn 15
CONTRACTDEEL
: Verhoging Hoornbrug
Kosten
Object
Kosten per onderdeel [in Euro’s exclusief btw]
Ontwerp
Ontwerp
P31
n.v.t.
€
Verificatie
P32
n.v.t.
€
Realisatie
Voorbereiding
P41
n.v.t.
€
Uitvoering
P42
n.v.t.
€
Oplevering en overdracht
P43
n.v.t.
€
Weginfrastructuur
n.v.t.
1
Haagweg
n.v.t.
1.1.
€
Aansluitende wegen
n.v.t.
1.2
€
Traminfrastructuur
n.v.t.
2
Tractie en energievoorziening
n.v.t.
2.1
€
Spoorconstructie
n.v.t.
2.2
€
Hoornbrug
n.v.t.
3
Sloop bestaande brug
n.v.t.
3.0
€
Trambrug
n.v.t.
3.1
€
Verkeersbruggen
n.v.t.
3.2
€
Fietsbrug
n.v.t.
3.3
€
Grondkeringen
n.v.t.
3.4
€
Vaarweg
n.v.t.
4
Beschoeiing
n.v.t.
4.1
€
Geleidewerken
n.v.t.
4.2
€
Omgeving
n.v.t.
5
Grondwerk
n.v.t.
5.1
€
Subtotaal VERHOGING HOORNBRUG €
Excl. BTW
Ratio INTEGRALE PROJECTKOSTEN €
TOTAAL VERHOGING HOORNBRUG €
TOTAAL VERHOGING HOORNBRUG =
Subtotaal VERHOGING HOORNBRUG / (Subtotaal VERHOGING HOORNBRUG + Subtotaal HAAGWEG EN TRAMBAAN) * Subtotaal INTEGRALE PROJECTKOSTEN + Subtotaal VERHOGING HOORNBRUG
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Let op: de inschrijvingssom voor het onderdeel Verhoging Hoornbrug is gelimiteerd tot een |
| plafondbedrag van € 12.100.000,- excl. BTW (zegge: twaalf miljoen honderdduizend euro).” |
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INSCHRIJVINGSSTAAT
PROJECT
: Verhoging Hoornbrug, Verbetering Leefbaarheid Haagweg, Verbreding Tramlijn 15
CONTRACTDEEL
: Verbetering Leefbaarheid Haagweg en Verbreding Trambaan 15
Kosten
Object
Kosten per onderdeel [in Euro’s exclusief btw]
Realisatie
Aannemingssom uit inschrijvingsstaat bestek (is vanaf volgende pagina toegevoegd, 9 pagina’s)
€
Subtotaal HAAGWEG en TRAMBAAN €
Excl. BTW
Ratio INTEGRALE PROJECTKOSTEN €
TOTAAL HAAGWEG en TRAMBAAN €
TOTAAL HAAGWEG EN TRAMBAAN = Subtotaal HAAGWEG EN TRAMBAAN / (Subtotaal VERHOGING HOORNBRUG + Subtotaal HAAGWEG EN TRAMBAAN) * Subtotaal INTEGRALE PROJECTKOSTEN + Subtotaal HAAGWEG EN TRAMBAAN
In de nota’s van inlichtingen
Als vraag 7 in de tweede nota van inlichtingen:
“Onderdeel Prijs, 3e bullet: Het niet volledig zijn van de door de opdrachtgever verstrekte inschrijfstaat is voor risico van de opdrachtnemer. Betekent dit dat wij de vrijheid hebben posten aan deze staat toe te voegen?”
Als antwoord op deze vraag:
“Nee, alle kosten dienen te worden ondergebracht in de bestaande posten van de inschrijfstaat. Zie
bijlage 1
voor de aangepaste bijlage 2 van de inschrijvingsleidraad zoals die bij deze nota is toegevoegd. Deze bijlage moet ingevuld worden.”
Als antwoord op diverse vragen over de plaats waar bepaalde kosten moeten worden opgenomen: “Zie bijlage 1 voor de aangepaste bijlage 2 van de inschrijvingsleidraad zoals die bij deze nota is toegevoegd. Deze bijlage moet ingevuld worden.”
Als vraag 8 in de derde nota van inlichtingen:
“Wij vragen u het plafondbedrag af te stemmen op de gestelde vraag?”
Als antwoord op deze vraag:
“De inschrijvingssom als genoemd in paragraaf 3.1 van de inschrijvingsleidraad (p.10) voor het onderdeel Verhoging Hoornbrug wordt naar boven bijgesteld. Deze inschrijvingssom wordt gewijzigd
van
€ 12.100.000,- excl. BTW (…)
naar
een limiet van het plafondbedrag van
€ 12.596.000,- excl. BTW
(…)”
2.4.
Bij brief van 25 februari 2014 heeft de gemeente aan BAM meegedeeld dat BAM niet voor gunning van het werk in aanmerking komt, omdat door BAM geen inschrijving is ingediend. De gemeente verklaart verder voornemens te zijn om het werk op te dragen aan de combinatie Strabag. Uit het bij deze brief gevoegde overzicht blijkt van de uitslag van de beoordelingen van de EMVI-criteria van de in totaal drie door de gemeente ontvangen aanbiedingen. Hieruit blijkt dat de combinatie Strabag een fictieve korting heeft ontvangen van € 4.425.000,00, een inschrijfprijs heeft van € 21.450.000,- en een fictieve inschrijfprijs van € 17.025.000,-, waarmee de combinatie Strabag als eerste is geëindigd. De als tweede geëindigde inschrijver heeft een fictieve korting van € 3.587.500,-, een inschrijfprijs van € 21.900.000,- en een fictieve inschrijfprijs van € 18.312.500,- en deze cijfers van de als derde geëindigde inschrijver zijn respectievelijk € 5.075.000,-, € 24.487.000,- en € 19.412.000,-.
2.5.
Bij brief van 19 maart 2014 heeft de gemeente een inhoudelijke reactie gegeven op een aantal verzoeken die BAM in haar brief van 4 maart 2014 aan de gemeente heeft gedaan. De gemeente deelt in haar brief onder meer mede, kort gezegd, dat zij het plafondbedrag van € 12.596.000,- voor het onderdeel Verhoging Hoornbrug heeft gehandhaafd, dat dit bedrag niet is aangepast, dat alle inschrijvers een passende aanbieding hebben gedaan, dat de inschrijvingen voldoen aan alle in de aanbestedingsstukken gestelde eisen, dat alle inschrijvers voor het onderdeel Verhoging Hoornbrug een inschrijfsom hebben geboden die past binnen het genoemde plafondbedrag, en dat de inschrijfsom die de winnende inschrijver voor het onderdeel Haagweg/Tramlijn heeft geboden voor de gemeente aanvaardbaar is. Voorts reageert de gemeente op de stelling van BAM dat zij het ernstige vermoeden heeft dat inschrijvers met de kosten van de verschillende inschrijvingsstaten hebben geschoven om op die manier het plafondbedrag te ontduiken, hetgeen verboden is. De gemeente stelt, kort gezegd, dat de rechtspraak die BAM noemt ter onderbouwing van haar stelling betrekking heeft op aanbestedingen op basis van de RAW-systematiek, dat uitsluitend voor het onderdeel Haagweg/Tramlijn gebruik is gemaakt van die systematiek, dat inschrijvers in dat onderdeel in de aangeboden eenheidsprijzen per bestekspost alle kosten moeten opnemen en dat de gemeente ook na nadere beschouwing niet over aanwijzingen beschikt dat de door de winnende inschrijver aangeboden eenheidsprijzen hieraan niet zouden voldoen.