Formido heeft op haar beurt aan [naam 1] in de precontractuele fase een rapport verstrekt, gedateerd 3 oktober 2008, met als opschrift: “Betreft: UPDATE FORMIDO [plaats]”. Het rapport heeft, voor zover van belang, de volgende inhoud:
“Historie
Op 3 maart 2008 is een deskraming gemaakt door Marketing Research voor een Formido in [plaats], uitgaande van een nieuw te bouwen winkel op het bedrijventerrein “Het Spoor” [het in r.o. 2.2 bedoelde rapport, rechtbank]
Vanuit diverse klantenherkomstonderzoeken kon worden herleid dat er veel Doe-het-zelf omzet vanuit [plaats] weg vloeit naar bouwmarkten aan de rand van het potentiële verzorgingsgebied ([plaats], [plaats], [plaats]).
De startomzet werd destijds geraamd op slechts € 1,4 mln, uitgaande van een kleine Formido in het compact format van 1.250 m2 bvo en een beperkt buitenterrein van 200 m2.
Actuele situatie
De eigenaar van de bouwmaterialenhandel [bedrijf 5] wil franchiser worden van de Formido formule. Dit heeft als grote voordeel dat bestaande klanten worden behouden, en dat gewerkt kan worden vanuit een bestaande omzet situatie.
De uitgangspunten zijn als volgt
- De nieuwe bouwmarkt is 2.000 m2 VVO en ligt op de locatie van [bedrijf 5] Bouwmaterialen
(…)
- De bouwmarkt wordt dus groter dan een standaard Formido, en veel groter dan waar de omzet in de vorige raming op was gebaseerd. Destijds was de aanwezigheid van [bedrijf 5] bovendien niet bekend bij de afdeling Marketing Research.
- [bedrijf 5] bouwmaterialen kent een bestaande omzet van € 2,7 miljoen die opgebouwd is uit:
(…)
- € 1,85M consumenten omzet
Verzorgingsgebied en omzetpotentie Formido
Het primaire verzorgingsgebied omvat [plaats] zelf en de omliggende dorpen [dorp], [dorp] en [dorp]. In deze plaatsen wonen samen 11.700 inwoners, die een DHZ markt vertegenwoordigen van circa € 3,15 miljoen.
Bekend is dat momenteel ongeveer 55 % a 60 % van het potentieel wegvloeit naar elders. Met een Formido bouwmarkt kan dit worden terug gedrongen, er is dan immers geen reden meer om naar de Formido zaken in [plaats] of[plaats] te rijden als er in [plaats] zelf ook een grote Formido is gevestigd. In het primaire gebied moet dan een marktaandeel van 50 % a 55 % mogelijk zijn x € 3,15 mln = € 1,6 a 1,75 mln.
In het secundaire gebied wonen nog eens 15.500 mensen. Plaatsen als [plaats], [plaats], [plaats], [plaats] en [plaats] zullen echter maar deels op de Formido in [plaats] zijn georiënteerd. De markt aandelen zullen naar verwachting gemiddeld 10 % bedragen.
Samen zal dit toch circa 20 % van de totale winkelomzet zijn = € 0,4 mln.
De totale winkelomzet van een Formido van 2.000 m2 bvo in [plaats] kan daarmee worden geraamd op € 2,0 mln a € 2,15 mln.
(…)”