De activiteiten van belanghebbende bestaan onder meer uit:
- de onderhandeling met de betrokken instanties zoals zorgkantoren, het College Tarieven Gezondheidszorg (hierna: het CTG) en de overheid;
- het verzorgen van eventuele nacalculaties in verband met de uitgevoerde extra zorguren ten opzichte van het aantal geplande zorguren in het voorafgaande jaar;
- het zorgdragen voor de financiering van het budget op basis van de gemaakte afspraken met de betrokken instanties;
- het opbouwen en in stand houden van het netwerk van de steunpunten en zorgverleners om de continuïteit van de zorg te waarborgen conform de wettelijke AWBZ-plicht;
- het zorgdragen voor de administratieve afwikkeling en publicatie van jaarstukken die gepaard gaan met de activiteiten van een AWBZ-thuiszorginstelling;
- het verstrekken van gegevens aan het Centraal Administratie Kantoor, dat de eigen bijdragen van de zorgvragers berekent en int;
- de administratieve afhandeling van de verleende diensten door de steunpunten;
- de administratieve afhandeling van de verleende zorgdiensten door de zorgverleners;
- het verzorgen van de financiële administratie;
- het voeren van overleg met de fiscus;
- de advisering over de bedrijfsvoering;
- de acquisitie ten behoeve van de zorgverleners;
- het fungeren als aanspreekpunt voor vragen van steunpunten, zorgverleners en vooral zorgvragers;
- de behandeling van klachten van zorgvragers.